Idén februárban több rekordot is megdöntött a hazai elektromosautó-piac, miközben világszinten is folytatódik a növekedés. Az amerikai Gartner kutatócég szerint ugyan hamarosan olcsóbb lehet egy elektromos autó előállítása, mint egy belső égésű motorral ellátotté, de a javítási költségek drasztikus emelkedését valahogy ki kellene védeni.
Februárban két fontos mutatóban is fontos mérföldkövet lépett át Magyarország az elektromobilitás hazai terjedésében: a világoszöld hatósági jelzéssel forgalomba helyezett gépjárművek száma a múlt hónapban 88 229-ről 90 823-ra nőtt, a tisztán elektromos hajtásúaké pedig 49 757-ről 51 461-re – közölte az Energetikai Minisztérium (EM). A teljes állomány 2594 darabos gyarapodása havi rekordnak számít, az eddigi csúcs 2252 darab volt 2022 márciusában. Ugyanígy minden korábbinál nagyobb, 1704 darabos a bővülés a tisztán elektromos kategóriában, itt 2021 decembere volt az eddigi csúcs, 1522 darabbal. A komplett zöldflotta 2020 elejéhez képest több mint ötszörösére, a környezetbarát járműpark több mint hat és félszeresére nőtt Magyarországon.
Az EM hangsúlyozta, hogy a kormány a tisztaenergia-termelés mellett több programmal ösztönzi a tárolást is, összesen 200 milliárd forint értékben. Ezek közt megemlítette a tárca, hogy a vállalatok február eleje óta igényelhetnek állami hozzájárulást tisztán elektromos személyautók és kishaszonjárművek beszerzéséhez. A legfrissebb adatok szerint az eddig beérkezett 1918 pályázatban több mint 9,1 milliárd forint támogatást kértek a cégek 2347 gépjármű megvásárlásához. A 30 milliárd forintos keretösszegű kiírás jövő tavaszig nyitva áll a hazai vállalkozások előtt.
De mi lesz a javítással és a biztosítással?
Legújabb elemzésében új szakasz eljöttét vázolja fel az elektromos autók piacán az amerikai technológiai kutató és tanácsadó cég, a Gartner Inc. Kutatásuk szerint az autóipart kiszolgáló OEM-ek (Original Equipment Manufacturers, vagyis olyan vállalatok, amelyek kifejezetten új járművekhez gyártanak alkatrészeket) új alapokra akarják helyezni az autóipart. Új innovációkat hoztak, amelyek csökkentik a gyártási költségeket és az összeszerelési időt is.
A Gartner előrejelzése szerint 2027-re a következő generációs akkumulátoros elektromos járművek gyártása átlagosan olcsóbb lesz, mint egy hasonló belső égésű motoros járműé.
Ahogy az alkatrészgyártók a terméktervezéssel párhuzamosan gyártási tevékenységeiket is átalakítják, az elkövetkező években az elektromos autók gyártási költségei lényegesen gyorsabban csökkennek, mint az akkumulátorköltségek, ezzel egyidejűleg viszont jócskán megdrágulnak bizonyos javítások – mondta a cég közleménye szerint Pedro Pacheco, a Gartner kutatási alelnöke.
A cég várakozásai szerint 2027-re az elektromos járművek karosszériájának és akkumulátorának súlyos balesetek esetén felmerülő, átlagos javítási költsége 30 százalékkal fog növekedni.
Ennek eredményeként az ütközést elszenvedő járműveknél többször fordulhat elő, hogy a javítás többe kerülne, mint a maradványérték. A drágább baleseti javítások pedig magasabb biztosítási díjakat eredményezhetnek, vagy akár azt is, hogy a biztosítótársaságok megtagadják bizonyos autótípusok fedezetét.
Csökkennek az állami támogatások
A Gartner szerint az elektromos autók gyártási költségeinek csökkentését nem szabad a magasabb javítási költségek rovására felgyorsítani, mivel ez hosszú távon a fogyasztók ellenreakcióit okozhatja, így az elektromos autók gyártásának új módjait csak úgy szabad alkalmazni, hogy biztosítottak legyenek az alacsony javítási költségek.
„A nagy nyereség ígéretével sok startup gyűlt össze az elektromos járművek terén – az autógyártótól az elektromos járművek töltéséig –, és néhányuk még mindig erősen függ a külső finanszírozástól, így különösen ki vannak téve a piaci kihívásoknak” – mondta Pacheco. Emellett az elektromos járművekhez kapcsolódó ösztönzőket fokozatosan megszüntetik a különböző országokban, ami nagyobb kihívást jelent ezen szereplők számára.
A Gartner előrejelzése szerint 2027-re az elmúlt évtized óta alapított, elektromos járművekkel foglalkozó cégek 15 százalékát felvásárolják, vagy csődbe mennek, de ez nem jelenti azt, hogy az elektromos járművek szektora összeomlik.
„Egyszerűen egy új szakaszba lépünk, ahol a legjobb termékeket és szolgáltatásokat kínáló cégek nyerik meg a többieket” – mondta Pacheco.
Ebben az évben tovább növekszik az elektromos járművek piaci elterjedése: a Gartner becslése szerint a piacra kerülő elektromos járművek száma idén eléri a 18,4 millió darabot, 2025-ben pedig 20,6 millió lehet. Az „aranyláz” időszakától a „legrátermettebbek túlélése” felé haladunk, ami azt jelenti, hogy az ezen a területen működő vállalatok sikere nagymértékben függ attól, hogy képesek-e reagálni a korábbi elektromos járműveket alkalmazó felhasználók igényeire.
Forrás: Terjed az elektromos autó, de a javítási költségek még nagy kockázatot jelenthetnek (vg.hu)