A globális chiphiány teljesen kifordította magából az autóipart néhány hónap leforgása alatt. A jelenség több évtizedes, örökérvényűnek hitt alapigazságokat döntött meg és olyan változásokat eredményezett az értékesítésben és a gyártás minden szintjén, amire senki nem volt felkészülve. A félvezetők hiánya jövőre még egészen biztosan velünk marad, de ha az optimista várakozások válnak valóra, akkor 2022 második fele már enyhülést hozhat az iparágban.
Azok, akik az elmúlt egy évben autóvásárlásra adták a fejüket, egy teljesen ismeretlen világban találták magukat, ahol nem készletről szolgálják ki a vevőket, hanem a kompromisszumkészségük függvényében fél, rosszabb esetben akár másfél évet is várniuk kell az autójukra. A korábban alapnak számító gáláns kedvezményeket mellbevágó, kétszámjegyű áremelkedés váltotta fel a szalonokban, miután a gyártók egy szempillantás alatt beárazták a gyártáshoz és értékesítéshez kapcsolódó magasabb költségeiket.
Mindez hatással volt a használt autók piacára is, ahol sok esetben szintén kétszámjegyű áremelkedés következett be néhány hónap leforgása alatt. Hatalmas sláger lett a keveset futott, 1-2 éves, még garanciális használt autó, amelyek ára alig maradt el az új autóékétól egészen egyszerűen azért, mert sok magánszemély és vállalkozás nem akarta, vagy tudta megvárni a hosszúra nyúló szállítási időket.
ELJUTOTTUNK ODA, HOGY A KÍNÁLATI PIACOT KERESLETI PIAC VÁLTOTTA FEL ÉS LEÍRHATJUK AZT, AMI KORÁBBAN ELKÉPZELHETETLEN VOLT: JÓ BEFEKTETÉST CSINÁLT AZ, AKI A KÖZELMÚLTBAN ÚJ AUTÓT VÁSÁROLT.
A termeléssel kapcsolatos nehézségek, az ideiglenes gyárleállások és az értékesítési darabszámok visszaesése mellett a vezető autógyártók is egészen új helyzetben találták magukat: megszűnt a vérre menő árháború a riválisokkal, nem kényszerültek fájdalmas árengedményekre és ami a legfontosabb, a megemelkedett költségeiket átháríthatták a vásárlóikra, akik hajlandóak és képesek voltak mélyebben a zsebükbe nyúlni az új autójuk, flottájuk reményében.
MINDEZ KORÁBBAN SOHA NEM TAPASZTALT PROFITHOZ VEZETETT SZÁMOS SZEREPLŐNÉL.
Az EY elemzése szerint a 16 legnagyobb autógyártó együttes működési eredménye 23,1 milliárd euró volt a harmadik negyedévében, amely azon túl, hogy 11 százalékos növekedést jelentett 2020 azonos időszakához képest, új rekord is volt egyben.
A nagy autógyártók beszállítói viszont már nem voltak ilyen szerencsés helyzetben. A PwC tanulmánya felhívta a figyelmet arra, hogy a félvezetőhiány elérte az európai autóipari beszállítókat is és a helyzet folyamatosan romlik. A vizsgált 494 szereplő jelentős hányada, 42 százaléka került szorult pénzügyi helyzetbe a chiphiány okozta problémák hatására és csupán a vizsgált beszállítók negyedének volt stabil a pénzügyi helyzete.
A drámai változásokat hozó 2021-es év után természetesen mindenkit az érdekel, mire számíthatnak az autógyártók, a beszállítóik és a vásárlók jövőre, mikorra oldódhat meg, vagy legalább enyhülhet a globális chiphiány. A várakozások elég tág skálán mozognak, az általános vélekedések szerint a félvezetők hiánya problémákat, gyárleállásokat okozhat szerte a világban még 2022-ben is és valódi javulásra 2023-ban számíthatunk legkorábban.
Ennél optimistább állásponton van a JP Morgan, az elemzőház szerint bár 2022 első fele még kihívásokat tartogat és a félvezetők hiánya világszerte érezteti a hatását, az év második felében érdemi javulás tapasztalható majd. Véleményüket elsősorban arra alapozzák, hogy a meghatározó régiókban mind az öntödék, mind az integrált eszközgyártó cégek termelőkapacitásai elkezdenek végre bővülni a korábbi lépéseiknek, beruházásaiknak köszönhetően. A JP Morgan várakozásai szerint hosszú távon az is jótékonyan hat majd a piac működésére, hogy egyre több nagyvállalat igyekszik a chipgyártást, annak fejlesztési folyamatát házon belül megoldani.
A Deloitte-nál szintén úgy számolnak, hogy enyhülhet az autóiparra nehezedő nyomás 2022-ben. A tanácsadócég várakozásai szerint bár a félvezetők hiánya még jövőre is fennáll, kevésbé lesz súlyos, mint 2021 legnagyobb részében és nem minden chipméretet érinti majd egyformán. Felidézik, hogy 2021 közepén a vásárlóknak már 20-52 hetes várakozással kellett számolniuk az egyes félvezetők esetében, amely sok esetben csúszásokat, a gyártás leállítását, végső soron pedig több száz milliárd dolláros bevételkiesést eredményezett. Ehhez képest jelentős javulás várható 2022 végére, amikorra a rendeléstől számított átfutási idők 10-20 hétre rövidülhetnek, 2023 elejére pedig az iparág egyensúlyba kerülhet. Ebben fontos szerepet játszhatnak a kockázati tőkebefektetők iparágba áramló dollármilliárdjai, valamint a korábban már említett gyártókapacitás bővítés. A Deloitte anyagában kiemeli, hogy 2021-ben és 2022-ben 29 új gyár építését kezdték, vagy kezdik meg Kínában, Tajvanon, az Egyesült Államokban, Európában, a Közel-Keleten és Afrikában, valamint Japánban és Koreában. Ennek köszönhetően pedig a 2020-as szinthez képest mintegy 36 százalékkal nőhet a globális gyártókapacitás 2022 végéig.
Az IHS Markit legfrissebb előrejelzése szerint idén mintegy 79,4 millió autót adhatnak el, jövőre pedig az értékesítési darabszám elérheti a 82,4 milliót, amely közel 4 százalékos növekedést jelentene. Hozzáteszik, hogy a meghatározó régiókban nem számíthatunk az eladások gyors növekedésére az ellátási lánc kihívásai és a koronavírus-járvány esetleges újabb fellángolása miatt. Kitérnek arra is, hogy a nyugat-európai és a közép-európai keresleti előrejelzések alapján 15 millió autóra mutatkozhat igény, amely mintegy 8 százalékkal magasabb a 2021-es értéknél. Az IHS Markit várakozása szerint idén 75,5 millió autót gyárthatnak globálisan, amely csupán 1,2 százalékos növekedést jelent a 2020-hoz képest. Jövőre pedig 82,3 millió jármű készülhet a világban, amely 9 százalékos bővülést jelentene az idei évhez képest. Az elemzők egyben arra is felhívták a figyelmet, hogy a chipellátás javulásával párhuzamosan egyre nyilvánvalóbbá válhatnak az ellátási láncon belüli egyéb problémák. Konkrétumként a logisztikával kapcsolatos gondokat, a munkavállalókkal kapcsolatos problémákat és a kulcsfontosságú nyersanyagok hiányát említik.
A FENTIEK ALAPJÁN ELMONDHATÓ, HOGY A GLOBÁLIS CHIPHIÁNY JÖVŐRE MÉG EGÉSZEN BIZTOSAN VELÜNK MARAD ÉS 2022 ELSŐ FELÉBEN ÚJABB ZAVAROKAT OKOZHAT A TERMELÉSBEN, ENYHÜLÉST PEDIG CSAK AZ ÉV MÁSODIK FELÉBEN REMÉLHETÜNK.
A gyártással kapcsolatos nehézségek, a kibocsátási és biztonsági normák szigorodása, a rendkívül magas szinten stabilizálódó szállítási költségek, valamint az energia- és alapanyagárak volatilitása pedig további áremelkedést okozhat az új autóknál, amely a használt autók piacát is magával húzhatja.
Forrás: https://www.portfolio.hu/global/20211227/teljesen-kifordult-magabol-a-vilag-jo-befektetes-lett-az-uj-auto-de-mi-var-rank-jovore-518256