Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala szerdán új kipufogógáz-kibocsátási határértékekre tett javaslatot, melyek értelmében az Egyesült Államokban értékesített új járművek 67 százalékának tisztán elektromosnak kellene lennie 2032-re - írja a CNBC.
Az újonnan javasolt határértékek szigorúbb elvárásokat támasztanak, mint Joe Biden elnök korábbi kötelezettségvállalása, miszerint 2030-ra az eladott autók nagyjából 50 százalékának kell elektromosnak lennie. A szigorúbb határértékek célja, hogy jelentősen csökkentsék a közlekedési ágazatból származó károsanyag kibocsátást, miután az USA-ban ez a szegmens a legnagyobb üvegházhatású gázforrás.
Annak ellenére, hogy az elmúlt években az Egyesült Államokban nőtt az elektromos autók értékesítése, a Kelley Blue Book adatai szerint az EV-k tavaly az országban eladott 13,8 millió új járműnek csak 5,8 százalékát tették ki, bár a növekedés így is jelentős volt az előző évi 3,1 százalékhoz képest. Az Egyesült Államok a világ harmadik legnagyobb EV-piaca Kína és Európa mögött.
Az új javaslat nem írja elő konkrétan, hogy éves szinten mennyi elektromos autó kellene eladni, hanem inkább a személygépkocsikra és teherautókra vonatkozó szennyezési normákat határoz meg, ami a gyakorlatban arra késztetné az autógyártókat, hogy sokkal több EV-t adjanak el a követelmények teljesítése érdekében.
AZ EGYESÜLT ÁLLAMOK KÖRNYEZETVÉDELMI HIVATALA SZERINT A SZABVÁNYOK RÉVÉN 2055-IG KÖZEL 10 MILLIÁRD TONNA SZÉN-DIOXID-KIBOCSÁTÁS KERÜLHETŐ EL, AMI TÖBB MINT KÉTSZERESE A 2022-ES TELJES AMERIKAI SZÉN-DIOXID-KIBOCSÁTÁSNAK.
Michael Regan, az EPA adminisztrátora még a mai nap folyamán bejelentheti a javasolt határértékeket az ügynökség washingtoni székhelyén. Az újonnan meghatározott határértékek nyilvános felülvizsgálat és véleményezés alá kerülnek, és valószínűleg jogi kihívásokra is lehet számítani a javaslat kapcsán.
Ez egy nagyon ambiciózus javaslat, amely számos lehetőséget kínál e célok elérésére, és tervezzük, hogy stratégiai módon bevonjuk az összes érdekelt felet - mondta Regan kedden újságíróknak.
A benzines és dízeles járművek lecserélése teljesen elektromos modellekre segítené a Biden-kormányzatot abban, hogy elérje azt a vállalását, miszerint az évtized végére legalább 50 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását az Egyesült Államokban, és 2050-re eléri a nettó nulla kibocsátást.
Az EPA szerint sok függ attól, hogy a gyártók mégis hogyan alkalmazkodnak a szabványokhoz, de modellje szerint 2032-ban az új könnyű haszongépjárművek (beleértve a személyautókat) értékesítésének 67 százalékát, az új közepes haszongépjárművek értékesítésének 46 százalékát az elektromos járművek tehetik ki.
A javasolt határértékek azonban számos kihívást jelentenének az autógyártók számára. Az autógyárak már most is milliárdokat fektetnek a gyárakba és akkumulátortechnológiába. Az EV-technológia gyors elterjedéséhez azonban többek között szélesebb körű és megbízhatóbb töltőinfrastruktúrára és az EV-akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok könnyebb hozzáférhetőségére lenne szükség.
Az Alliance for Automotive Innovation, a nagy autógyártókat képviselő szakmai szövetség értékelésében azt írta, hogy az EPA javasolt rendelete "100 éves változást igényel az amerikai ipari bázisban és az amerikaiak vezetési szokásaiban". A csoport hozzátette, hogy a töltőállomásoknak megbízhatóbbá és mindenütt elérhetőbbé kell válniuk, az EV-knek pedig megfizethetőbbnek kell lenniük, és megfelelő ellátási láncokat kell létrehozni belföldön a kritikus nyersanyagok számára.
A Biden-kormányzatnak az EV-eladások növelésére irányuló erőfeszítései a fogyasztók oldaláról is problémásak lehetnek, hiszen végső neki kell képesnek és hajlandónak lenniük az autók megvásárlására. A Kelley Blue Book becslései szerint az új elektromos járművek jelenleg átlagosan több mint 58 000 dollárba kerülnek, ami jóval magasabb az iparági átlagnál, amely alig kevesebb mint 46 000 dollár.
A tavaly elfogadott inflációcsökkentő törvény (IRA) értelmében az adókedvezmények akár 7500 dollárig terjedő ösztönzőt biztosítanak az autóvásárlók számára, április 18-tól azonban az amerikai pénzügyminisztérium új követelményei miatt kevesebb új elektromos autó lesz jogosult a teljes adójóváírásra.
A héten megjelent felmérés szerint az amerikaiak közel fele valószínűtlennek tartja, hogy a következő autójának elektromos autót vásárolna, amelyet a töltési lehetőségek hiányával és a magas költségekkel magyaráztak. A megkérdezettek mindössze 35 százaléka támogatta a kibocsátási szabályok szigorítását az elektromos autók eladásainak növelése érdekében.
A Biden-kormány az év elején célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább 500 000 elektromos töltőállomás létesüljön az Egyesült Államok útjain, és számos kezdeményezést jelentett be ennek megvalósítása érdekében, beleértve a töltőhálózatokat építő és üzemeltető vállalatok, például a Tesla, a General Motors, a Ford és a ChargePoint kötelezettségvállalásait.
Forrás: Nagyon megtolnák a villanyautó-eladásokat az USA-ban, itt az új javaslat - Portfolio.hu