Egy autóra, pár autóra is járnak a flottakezelési szolgáltatások, az árazásban van inkább különbség, a több 100 autóból álló autóparkokhoz képest – mondta Penz Tamás, a Lízingszövetség Flotta Bizottságának vezetője. Elárulta azt is, miért jó egy cégnek a tartós bérletet választania, milyen szolgáltatásokat kaphat.
Miért éri meg a tartós bérlet vagy a flottakezelés egy vállalkozásnak?
Elsősorban adózási okai vannak. A tartós bérlet egy vegytiszta szolgáltatás. Magyarul, nem kerül a lízingbe vevő könyveibe az adott eszköz.. A bérleti díjról számlát kap az érintett cég, ennek van áfatartalma. Ez pedig 50 százalékban visszaigényelheti, anélkül, hogy útnyilvántartás kellene vezetnie az üzleti használat igazolására. A flottakezelők által biztosított tartós bérlethez kapcsolódhat számos szolgáltatás, amelyek egy számlán, a bérleti díjról szóló számlában jelennek meg, a cégnek pedig csak ezt kell kifizetnie rendszeresen. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem kell például minden télen és nyáron a gumicseréhez kapcsolódó számlákat kezelni. Fontos, hogy minden flottakezelőnek az az érdeke, hogy a bérbe adott autói rendesen és rendszeresen szervizelve legyenek, jó állapotban maradjanak, mert később újra bérbe adja vagy értékesíti azokat. Egy vállalkozásnak azért jó választás a flottakezelés, mert nem kell foglalkoznia az autók üzemeltetésével, a futamidő végén pedig, az eladásával ha azokra már nincs szüksége. Ez kockázatot és plusz időt vesz el az adott cégtől. Ha viszont flottakezelő cégnél van a háttérben, akkor az autók üzemeltetésével kapcsolatos feladatok és az eladás is az ő feladata.
Melyek a tipikus alapszolgáltatások a flottakezelésnél?
Az autó után fizetendő adók mellett benne vannak a biztosítások – kötelező és a casco – is. Emellett szerviszolgáltatás, gumiabroncs-menedzsment, assistance, üzemanyagkártya, csereautó, bérautó-szoláltatás. Előfordul, hogy amíg nem jön meg a végleges autója az ügyfélnek, addig a flottakezelő ad neki használatra egy autót. Gyakorlatilag ezek a szolgáltatások valamennyi flottakezelőnél elérhetőek, más kérdés, hogy milyen csomagokat kínálnak. Azaz melyik szolgáltatás kell kötelezően igénybe venniük az ügyfeleknek és melyek választhatók opcionálisan. Akadnak olyan cégek, köztük nagyok is, akik csak a tartós bérletből adódó pénzügyi előnyök miatt lépnek együttműködésre a flottakezelő céggel. Köztük sok olyan vállalat, amelyek sok autót használnak és van saját flottakezelő csapatuk, ők a plusz szolgáltatásokra nem feltétlen tartanak igényt.
Tehát a flottakezelő intéz mindent, a bérbe vevő cég munkatársai csak kiválasztják és használják az autót?
Nagyon leegyszerűsítve ez a helyzet. Érdemes azért kiemelni, hogy a flottakezelők tanácsait érdemes kikérni az autópark kialakításakor. Ők ugyanis meg tudják mondani, hogy melyik márka, melyik típusú autója a legracionálisabb, legköltséghatékonyabb választás egy-egy cég számára. Persze előfordul, hogy az adott vállalkozás vezetői nem azokat választják, például azért, mert másik autómárkában bíznak.
Milyen szempontok szerint dől el, hogy ki veheti igénybe ezt a szoláltatást?
Általános választ erre nehéz adni. A flottakezezeléssel, tartós bérlettel foglalkozó cégek első körben felmérik az adott cég pénzügyi helyzetét, méretét, készpénztermelő képességét, eladósodottságát, nyereségességét. Ezek alapján felmérik a kockázatokat. A pénzügyi mutatóknak rendben kell lenniük, mert a tartós bérletet nyújtó cégnek fontos, hogy az adott vállalkozás rendben tudja fizetni a havi díjakat. Ha esetleg egy cégnek a számai nem olyan szépek és ezek alapján nem kaphatna tartós bérletre autót, akkor is van megoldás. Lehet kérni plusz biztosítékokat, például kezdő bérleti díjat, kvázi önerőt vagy tulajdonosi kezességet.
Van minimum korlátja annak, hogy ki veheti igénybe a tartós bérletet?
Minden cég más és más, ezért nincs ilyen kimondott korlát. Nagyon fontos, hogy egy-egy vállalkozás mire használja az autót. Ha egy kisvállalat a termeléséhez, működéséhez szükséges furgont szeretne tartós bérletre, akkor az minden további nélkül működhet. Ha azonban mondjuk egy prémium márkájú, sportautót, az már más tészta.
Mi a fontos a flottacégnek?
Ahogy említettem, az adott cég pénzügyi helyzete. A flottakezelő azt is nézi, ha ne adj’ isten valami probléma lesz a céggel, akkor a nála lévő eszközöket, jelen esetben autókat újra bérbe tudja adni vagy el tudja-e adni.
Hány autónál beszélhetünk flottáról?
Ez is cégfüggő. Az a piaci tapasztalat, hogy egyre többen a kisebb cégekre fókuszálnak. Akár egy-egy autót is tartós bérletbe adnak különböző vállalkozásoknak. Mindenki szeretne növekedni ez pedig új ügyfelekkel megy vagy úgy, hogy a piaci versenytársaktól szereznek ügyfeleket.
Mik a tartós bérlet és a flottakezelés előnyei egy vállalkozás számára? Más szolgáltatásokat kap-e egy 2-3 autós cég, mint egy több 100 autós flottával rendelkező vállalat?
A konkrét szolgáltatások között nincs különbség, ha a flottakezelő 1000 autóra tudja adni a szolgáltatásokat, akkor 1-re is. Ha valaki nagyban vásárol, nagyobb kedvezményt kap, azaz az árazásban van különbség. Viszont egy autónál és kevés autónál is hozzájuthat az adott nagy flottás fenntartó cégeknek járó szolgáltatásokhoz.
Mi történik akkor, ha baj van, nem a céggel, hanem az autóval. Például a bérbe vett autó sofőrje önhibáján kívül balesetet szenved? Ebben az esetben is minden a flottakezelő dolga?
Mindenképpen egyszerűbb az ügyintézés a flottakezelőn keresztül. Persze a sofőrnek a baleset dokumentálásában részt kell vennie, tehát igazolnia kell, hogy mi történt, meg kell adnia az adatokat. Ugyanakkor egy sor ügyintézés, például a biztosítóval való egyeztetést, a javíttatást a flottakezelő cég végzi.
Két flottakezelő cég ajánlata között nagyok lehetnek az eltérések?
Ezen a piacon is sok a szereplő, akik egymással rivalizálnak. Tehát érdemes több flottakezelő ajánlatát megnézni, mert igen, lehetnek eltérések.
ÖSSZEFOGLALÓ:
Az operatív lízing, más néven tartósbérlet egy vegytiszta szolgáltatás. Nem kerül a lízingbe vevő könyveibe az adott eszköz, a bérleti díjról kap számlát az érintett cég. A bérleti díjban benne vannak az autó után fizetendő adók, a biztosítások – kötelező és a casco – is, emellett szerviszolgáltatás, gumiabroncs-menedzsment, assistance, üzemanyagkártya, csereautó, bérautó-szoláltatás is járhat vele. A szolgáltatások számát és minőségét nem befolyásolja, hogy hány autót veszünk igénybe: egyetlen egy, és több száz autó bérlése esetén is járhatnak ugyan azok a szolgáltatások.