Cookie
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy honlapunk a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom

Mérföldkő az elektromos autóknál, könyörtelenül ütik a szöget a benzinesek koporsójába

Az elektromos járművek értékesítése tavaly globális mérföldkőhöz érkezett, és a friss adatok és becslések szerint először érte el a 10 százalék körüli piaci részesedést, elsősorban a Kínában és Európában tapasztalt erős növekedésnek köszönhetően - írja a WSJ.  Míg az Egyesült Államokban az elektromos autók még mindig csak töredékét teszi, addig Európában és Kínában már jelentős a részesedésük a teljes piacon, és a technológia elterjedésével egyre inkább befolyásolják az ottani autópiac alakulását. Az EV-eladások megugrása ellentétben állt a szélesebb értelemben vett autópiaccal is, amelyet a gazdasági aggodalmak, az infláció és a gyártási problémák sújtottak.

Jelentős növekedés az EV-piacon
Az LMC Automotive és az EV-Volumes.com, az autóipari eladásokat nyomon követő elemzőcsoportok előzetes kutatásai szerint az elektromos járművek összesített globális eladásai mintegy 7,8 millió darabot tettek ki, AMI 68 SZÁZALÉKOS NÖVEKEDÉST JELENT AZ ELŐZŐ ÉVHEZ KÉPEST.

Ralf Brandstätter, a Volkswagen kínai üzletágának vezetője pénteken újságíróknak azt mondta, hogy az elektromos járművek továbbra is gyorsan fognak terjedni, és hogy Kína hamarosan elérheti azt a pontot, amikor a hagyományos járművek eladásai tartósan csökkenni kezdenek, mivel a plug-in járművek egyre nagyobb piaci részesedést szereznek.

Tavaly minden negyedik Kínában eladott járművünk plug-in volt, idén pedig már minden harmadik autó lesz. Még nem értük el a fordulópontot, de 2025 és 2030 között várhatóan elérjük azt - mondta Brandstätter.

Az LMC Automotive adatai szerint a teljes évben a teljesen elektromos járművek az összes európai autóeladás 11 százalékát, Kínában pedig 19 százalékát tették ki. A hibrid járművekkel együtt az Európában eladott elektromos járművek aránya az EV-Volumes.com szerint tavaly 20,3 százalékra emelkedett.

 

Az Egyesült Államok lemaradt Kínától és Európától az elektromos járművek elterjedésében, de tavaly az autógyártók 807 180 teljesen elektromos járművet adtak el az USA-ban, ami az egy évvel korábbi 3,2 százalékról 5,8 százalékra növelte a tisztán elektromos járművek arányát az összes eladott járműből. A Tesla még mindig a világ meghatározó EV-gyártója, de a hagyományos autógyártók az új elektromos modellek bevezetésével folyamatosan csökkentik Elon Musk cégének előnyét.

Németországban, Európa legnagyobb autópiacán a VDA, a német autógyártók szövetsége szerint tavaly az elektromos járművek az új járművek gyártásának 25 százalékát tették ki.

DECEMBERBEN TÖBB ELEKTROMOS JÁRMŰVET ADTAK EL AZ ORSZÁGBAN, MINT HAGYOMÁNYOS AUTÓT.

Az LMC adatai szerint az újautó-eladások összességében mintegy 1 százalékkal, 80,6 millió járműre csökkentek, miután a közel 4 százalékos kínai növekedés segített ellensúlyozni a 8 százalékos amerikai és 7 százalékos európai visszaesést, amely mögött elsősorban a gyengülő világgazdaság, az emelkedő energiaárak, az ellátási lánc problémái és az ukrajnai háború álltak.

Ők adták el tavaly a legtöbb elektromos autót
A BMW egyike volt azon gyártóknak, amelyeknél tavaly a plug-in modellek eladásai még akkor is növekedtek, amikor a teljes értékesítés visszaesett. A BMW 5 százalékos csökkenésről számolt be az összes új autó eladásában, de az EV eladások több mint kétszeresére nőttek tavaly.

Bízunk abban, hogy ezt a sikert jövőre is meg tudjuk ismételni, mert továbbra is magas rendelésállományunk van a teljesen elektromos modellekre - nyilatkozta ebben a hónapban Pieter Nota, a BMW értékesítési vezetője az elektromos modellek eladásainak növekedését kommentálva.

A VW, az eladások alapján Európa legnagyobb gyártója csütörtökön közölte, hogy az új autók teljes értékesítése tavaly 7 százalékkal 8,3 millió járműre csökkent, de az elektromos járművek értékesítése 26 százalékkal 572 100 darabra nőtt. Az értékesítési adatok magukba foglalják a vállalat nagyszámú márkáját, köztük a VW-t, a sportkocsikat gyártó Porsche-t, a luxusautókat gyártó Audi márkát, valamint a Skoda és a Seat személyautó-márkákat. A VW az elektromos autók nagy részét Európában adta el, de az eladások növekedése Kínában és az Egyesült Államokban volt a legerősebb - közölte a vállalat.

Más gyártók hasonló megosztottságról számoltak be: az elektromos autók értékesítésének erős növekedéséről - amelyet részben a piacvezető Tesla mellett megjelenő új modellek egyre szélesebb választéka támogatott - és a hagyományos járművek gyenge vagy csökkenő eladásairól.

A FORD, A MERCEDES-BENZ ÉS A BMW MINDEGYIKE KÖZÖLTE, HOGY 2022-BEN TÖBB MINT KÉTSZERESÉRE NŐTTEK AZ ELEKTROMOS AUTÓK ELADÁSAI, MIKÖZBEN A TELJES JÁRMŰÉRTÉKESÍTÉSÜK CSÖKKENT.

Az európai autógyártók az EV-gyártást és -értékesítést a hazai piacokra összpontosították, mivel igyekeznek megfelelni az Európai Unió kibocsátási előírásainak. Emellett tavaly elkezdték az EV-üzletáguk agresszívebb kiterjesztését más nagy piacokon, különösen Kínában és az Egyesült Államokban.

Kínában, ahol tavaly a teljes globális elektromosautó-értékesítés mintegy kétharmadát bonyolították le, a helyi gyártók egyre nagyobb teret hódítanak a hagyományos nyugati autógyártóktól, és kezdenek terjeszkedni Európában, valamint az Egyesült Államokban is.

A Tesla világszerte megőrizte első helyét a teljesen elektromos járművek értékesítés alapján összeállított globális rangsorban, az amerikai gyártót pedig a kínai BYD és SAIC Motor követte, valamint a VW csoporthoz tartozó márkák - derül ki a Stefan Bratzel, a németországi Center of Automotive Management, egy autóipari kutatócsoport igazgatója által közzétett tanulmányból.

Az Egyesült Államokban az eladások alapján a Ford a második legnagyobb EV-gyártó, őt követi a Hyundai és leányvállalata, a Kia. Eközben a General Motors, a VW és a Nissan tavaly részesedést veszítettek az EV-piacon az Egyesült Államokban.

Mire lehet számítani a jövőben?

Miközben az EV-k világszerte egyre inkább mainstreamnek számítanak, elemzők arra figyelmeztetnek, hogy a tavalyi erős teljesítmény megismétlése 2023-ban nehéz lehet, mivel a gazdasággal kapcsolatos aggodalmak nyomasztják a fogyasztókat, és az EV-kre vonatkozó készpénz-visszatérítéseket csökkentik vagy teljesen eltörlik egyes országokban. Az Ukrajnát ért orosz támadás nyomán emelkedő európai villamosenergia-árak szintén csökkentették az EV-k vonzerejét a benzinüzemű autókhoz képest.

Németországban decemberben megugrott az utolsó pillanatban történő EV-vásárlások száma, mivel a fogyasztók igyekeztek kihasználni a kormányzati ösztönzőket, mielőtt azokat idén leállították volna. Január 1-je óta a 40 000 euróig terjedő listaárú elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatás a korábbi 6000 euróról 4500 euróra csökkent.

Az elmúlt néhány évben az autógyártók, különösen Európában, küszködtek a kulcsfontosságú alkatrészek, például a számítógépes chipek beszerzésével, ezért a gyártás nem tudott lépést tartani a kereslettel. A kereslet és a kínálat közötti eltérés az egyik oka annak, hogy az autógyártók tavaly magas nyereséget értek el az általánosan gyengébb eladások ellenére.

A gazdaság gyengülésével, az ellátási lánc problémáinak enyhülésével és a támogatások elapadásával a gyártók nehezebben tudják fenntartani az új autók magas árait, mivel egyre kevesebb vásárlót tudnak megcélozni. Ez lefelé irányuló árspirált eredményezhet, amely potenciálisan a nyereséget is sújtja.

A kereslet valószínűleg gyengülni fog a következő évben. A gyenge gazdaság miatt a lakossági és az üzleti fogyasztók vonakodóbbak lesznek. És lehetséges, hogy a kínálat meghaladja majd a keresletet, és ismét árengedményeket fogunk látni - mondta Peter Fuss, az Ernst & Young autóipari elemzője.

Forrás: Mérföldkő az elektromos autóknál, könyörtelenül ütik a szöget a benzinesek koporsójába - Portfolio.hu