Kijöttek a legfrissebb európai autóértékesítési statisztikák, amikből kiderült, hogy idén több tisztán elektromos autó talált gazdára, mind dízel, az autóeladások közel 17 százalékkal nőttek, az eladások alapján még mindig a Volkswagen a legnagyobb gyártó az EU-ban, ráadásul piaci részesedést szerez, a magyar piac pedig idén az egyetlen, ahol csökkentek az eladások az unióban.
15 hónapja növekedés
Zsinórban 15 hónapja növekszik az európai autópiac, októberben 14,6 százalékkal 855 484 autóra nőttek az eladások.
Három nagy európai autópiacon, a francián (+21,9%), az olaszon (+20%), a spanyolon (+18.1%) is erős két számjegyű volt a növekedés, eközben a német autópiacon csak 4,9 százalékkal emelkedtek az eladások.
Ha az első 10 hónapot nézzük, akkor is jól alakul az értékesítés, Európában 16,7 százalékkal több autót adtak el idén, mint tavaly. Egy kivételével minden piacon emelkedett az értékesítés, ez a piac pedig a magyar volt.
Jönnek az elektromos autók
Októberben 36,3 százalékkal 121 808 darabra nőtt az elektromos autók eladása az Európai Unióban. Több országban, így Belgiumban (+147%, Cipruson (+149%), Csehországban (+156%), Dániában (+101%) is több mint duplájára emelkedtek az eladások. Magyarországon is közel kétszer annyi teljesen elektromos autót adtak el, mint tavaly, az értékestés 98 százalékkal 648 darabra nőtt.
Az első 10 hónapban 53 százalékkal nőtt az elektromos autók eladása, 1,23 millió autót adtak el, ez az összes eladott autó 14 százaléka. Az elektromos autók messze legnagyobb európai piaca Németország, ott idén 425 ezer elektromos autó talált gazdára (+38%), Franciaországban 230 ezer elektromos autót adtak el. Magyarországon 28,7 százalékkal több, 4846 új elektromos autót értékesítettek.
Idén az Európai Unióban több elektromos autót adtak el, mint dízelt. A dízeles autók részaránya a tavalyi 16-ról 12 százalékra csökkent.
Kikopnak a dízelek
A dízelbotrány alaposan betett a dízeles autóknak, októberben folytatódott a lejtmenet, újabb 13 százalékkal esett az eladás, Belgiumban 46, Franciaországban 29 százalék, Spanyolországban 20 százalék volt a visszaesés.
Az első 10 hónapban 5 százalékkal 1,22 millió darabra esett az eladás, Belgiumban és Franciaországban 29 százalékkal kevesebb dízeles autót adtak el.
Az EU-ban a tavalyi 17-ről 14 százalékra esett a dízeles új autók részaránya.
Magyarországon idén 10 százalékkal 11 ezer darabra esett az értékesítés, harmadannyi dízeles autót adnak el, mint benzinest. A dízeles autók részaránya 13-ról 12 százalékra csökkent.
Kis visszaesés a magyar piacon
Bár októberben mérsékelten, 2,1 százalékkal 8429 darabra emelkedett Magyarországon az autóeladás, ez sem volt elég ahhoz, hogy az év első 10 hónapjában bővüljön a piac.
A január-október időszakban 2,1 százalékkal 91 413 darabra esett az értékesített új autók száma.
A magyar piac nagy részét a hibridek adják, a hibridek (HEV, 46,7%) és a plug-in hibridek (PHEV 5,1%) már az eladott autók több mint felét adják, a benzines autók részaránya 29 százalék, a dízeles autóké már csak 11 százalék, tisztán elektromos autók az értékesítés 7,7 százalékát adták. Az év első 10 hónapjában az összes hibrid 45,8 százalékot, a benzines autók 36,2 százalékot, a dízelesek 12,1 százalékot, a teljesen elektromos autók pedig 5,3 százalékot adtak.
Vezet a Volkswagen
Még mindig a Volkswagen csoport a legnagyobb Európában, 21 százalékkal 2,29 millió darabra növekedtek az eladások, a csoport piaci részesedése 26,1 százalék. A második helyezett 18,4 százalékos részesedéssel és 1,62 millió eladott autóval a Stellantis, a harmadik helyezett 10,9 százalékos részesedéssel és 956 ezer darab eladott új autóval a Renault csoport.
Forrás: Lenyomták az elektromos autók a dízeleseket - Portfolio.hu