Cookie
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy honlapunk a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom

Leépítenek a fuvarozók, nem kell az új kamion!

Brutálisan visszaesett az új vontatók hazai forgalomba helyezése

2024 IV. negyedévében 30,1%-kal esett vissza a vontatójárművek első hazai forgalomba helyezése, ami már a III. negyedévben is 22,2%-os csökkenést mutatott. Hirtelen zuhant be az új tehergépjárművek piaca, hiszen a KSH adatai szerint az első két negyedévben még jól alakult az értékesítés. A DigiLog Consulting „Közúti Fuvarozási Riport” nevű negyedéves iparági gyorsjelentése szerint a trend tartósnak ígérkezik.

Veszteségesek a fuvarozók – emiatt nem ruháznak be

2024 IV. negyedévében, a szignifikáns díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a belföldi fuvarozásban 14,6, a nemzetközi fuvarozásban pedig 8,2%-os mértékű költségemelkedést, amely az előző év azonos időszakához képest jelentkezett. További 2,8–3,1%-os díjemelésre lett volna szükség a megnövekedett költségek kompenzálásához. A fuvarpiaci megrendelések alacsony szintje nem tett lehetővé ekkora emelést, így már öt veszteséges negyedév után csak plusz nullás eredményt produkáltak a hazai fuvarozók az év végén. Ennek következménye, hogy hiába csökkent le 1–2 hónapra a teherautók szállítási ideje és akár 20%-kal a vételáruk, a kereslet mégis visszaesett.

Nincs profit, így leépítésre kényszerülnek a fuvarozók

A magyar gazdaság gyenge teljesítménye miatt csökkenő árumennyiség és az extrém mértékben növekvő költségek lépéskényszerbe hozták a fuvarozókat, akik nem tudták gyorsan a visszaeső kereslethez igazítani járműveik számát. A szállítási kapacitás csökkenése a III. és a IV. negyedévben már a KSH statisztikáiból is egyértelműen kirajzolódott, mivel drasztikusan visszaesett az új vontatójárművek eladása. Ezt támasztják alá a DigiLog Consulting IV. negyedéves mérései is, amelyek már közel 2%-os flottacsökkenést mutatnak a teljes iparágban az előző év azonos időszakához képest.

Elkerülhetetlen a díjak további emelkedése

Annak ellenére, hogy a makrogazdasági előrejelzések szerint – a kiskereskedelmi volumen lassú növekedése mellett – az építőipar és az ipari termelés gyengélkedése a következő félévben még biztosra vehető, a fuvardíjak további növekedésére kell számítani.

A fuvarozók többsége nem képes tovább veszteségesen működni, így túlélésük érdekében, akár kapacitásaik jelentős csökkentése árán is kénytelenek fuvardíjaikat az önköltségük fölé emelni. A mikrovállalkozások körében egyre gyakoribb csődök szintén hozzájárulnak a kapacitás csökkenéséhez, ami a forgalom fellendülése esetén már komoly kapacitáshiányt fog eredményezni, és tovább növeli majd a fuvardíjakat – olvashatjuk a „Közúti Fuvarozási Riport” iparági gyorsjelentésben. Az elemzés nemcsak a fuvarozók, a megbízók és a szállítmányozók, hanem a fuvarozókat termékekkel és szolgáltatásokkal ellátó vállalatok – járműgyártók, üzemanyag-szállítók és lízingszolgáltatók – számára is mértékadó elemzés a közúti iparág helyzetéről és várható trendjeiről. A riport feltárja a makrogazdasági folyamatok és a közúti fuvarozás trendjei közötti összefüggéseket, valamint megbízható középtávú előrejelzést nyújt az ágazatra vonatkozóan.

Forrás: Leépítenek a fuvarozók, nem kell az új kamion! (x) - Portfolio.hu