Akár negyedévente egymillió járművel is visszaeshet az európai autógyártás volumene az energiaválság miatt az S&P Global Mobility gazdaságkutató intézet kedden publikált prognózisa alapján.
A "Winter is coming" címmel megjelent tanulmány szerint már a járványvédelmi intézkedések is kikezdték a járműipar ellátási láncait és a helyzeten csak tovább súlyosbított az energiaárak emelkedése.
Tekintettel az Európában az egekbe szökő energiaárakra, fennáll a veszélye annak, hogy egy kemény tél esetén egyes autóipari ágazatokban leállnak a gyártósorok - jelzi a tanulmány.
ENNEK EREDMÉNYEKÉPPEN AZ EURÓPAI AUTÓGYÁRTÁS POTENCIÁLIS TERMELÉSI VESZTESÉGE NEGYEDÉVEKÉNT ELÉRHETI AZ 1 MILLIÓ JÁRMŰVET IS 2022 NEGYEDIK NEGYEDÉVÉTŐL EGÉSZEN 2023 VÉGÉIG.
Az összesen öt negyedévet felölelő időszakra vonatkozóan korábban úgy számoltak, hogy negyedévente 4-4,5 millió darab jármű gördülhet le a gyártószalagokról. Az energiaválság során fellépő esetleges közüzemi korlátozások miatt azonban ez a termelési mennyiség akár negyedévente 2,75-3 millió darabra is csökkenhet Európában a most publikált tanulmány szerint.
A dokumentum egyben arra is felhívja a figyelmet, hogy ezzel a problémával nem csak az európai autógyártóknak kell szembenéznie, hiszen beszállítóként a világon mindenhová exportálnak alkatrészeket és részegységeket.
Edwin Pope, az S&P Global Mobility elemzője a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy az autóipar átvészelheti ugyan az előttünk álló téli szezont, ha azonban Európának nincs kész terve a következő télre, azt sok beszállító már nem élné túl.
Aggódom amiatt, hogy néhány magasan kvalifikált kisipari vállalkozás a régióban vagy csődbe megy, vagy egyszerűen feladja - mondta Pope.
A prognózist még az Északi Áramlat vezetékek ellen a múlt hónap végén elkövetett szabotázs előtt készítette el az S&P Global Mobility gazdaságkutató intézet.
Forrás: https://www.portfolio.hu/global/20221011/ijeszto-joslat-rendkivul-fajdalmas-hatassal-lesz-az-europai-autogyartasra-az-energiavalsag-572267