Újabb krízis van kibontakozóban Európában és Magyarországon is: az üzemanyagok drasztikus drágulása mellett most az AdBlue nevű adalékanyagból is komoly hiány jelentkezik a kontinens szinte minden országában. Ahogy a Totalcar fogalmazott, az AdBlue az az adalék, ami nélkül a modern dízelautók, furgonok és kamionok nem mennek. Azt a portál csak már csak mellékesen jelezte, hogy ez az adalék elengedhetetlen a mezőgazdasági gépek működéséhez is, ugyanis ez alakítja át az ártalmas nitrogén-oxidot vízgőzzé és nitrogénné, így mérsékelve a dízelek károsanyag kibocsátását, enélkül ezek képtelenek teljesíteni a rájuk vonatkozó emissziós előírást. Ha az AdBlue kifogy – ezt ugyanúgy tankolni kell, mint az üzemanyagot, és van egy külön tartálya – akkor a jármű kétszer jelez, majd az elektronika letilt minden indítási próbálkozást, és amíg fel nem töltik, addig nem hajlandó elindulni.
A legnagyobb európai AdBlue-gyár, a Duslo a szlovákiai Vágsellyén található. Mostanra már ők is lecsökkentett termeléssel, a kapacitásuk töredékén üzemelnek, miközben a kontinens többi AdBlue-előállítója vagy teljesen leállt, vagy hasonló, visszafogott termelésre állt át. A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az AdBlue-gyártás legfontosabb alapanyaga.
A készlethiányról az első hírek a múlt hét második felében érkeztek, azóta viszont szinte minden magyar benzinkútról eltűnt az adalék. A legnagyobb hazai forgalmazó, a MOL Nyrt. ezért a termékért is felelős leányvállalatának, a MOL-LUB Kft. ügyvezetője, Vida Szabolcs a Telex megkeresésére elárulta, hogy a mostani helyzet a földgáz jegyzésárának drasztikus emelkedése miatt alakult ki, amely egy év alatt 5,5-szeresére emelkedett. Az AdBlue egyik alapanyaga a karbamid, amelyet földgázból állítanak elő, így az energiahordozó áremelkedése közvetlenül hat az összes modern dízelmotor működéséhez szükséges folyadék árára is. Mivel az AdBlue-t az ezzel foglalkozó vegyi üzemek a műtrágyával együtt állítják elő, a két termékre egyszerre hatnak a fenti piaci folyamatok. A technológia fejlettségétől függően bizonyos esetekben, arányaiban sok műtrágya mellett kevés AdBlue készül, a korszerűbb üzemekben viszont az arány fordított.
A helyzet súlyosságát illetően az Agrárszektor megkérdezte a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségét (MEGFOSZ), amely elismerte, hogy a helyzet nagyon aggasztó, és ha megszűnik az adalékanyag utánpótlása, az óriási nehézséget okoz az ágazatnak. Ahogy fogalmaztak, ha nincs AdBlue akkor megnehezül a mezőgazdasági termelés, ami a lakosság élelmiszer-ellátását veszélyezteti. A MEGFOSZ azt közölte, hogy a partnereik nagyon aggódnak, mivel a mezőgazdasági gépekben az EURO 5 és az e feletti dízel motorok számára nélkülözhetetlen ez az adalékanyag. A Szövetség megerősítette, hogy az adalék nélkül nem lehet azokat a környezetvédelmi előírásokat betartani, amelyeket a jogszabályok előírnak. Illetve a motorok elektronikája le is tilt üres tartály esetén. Arra a kérdésre, hogy mekkora készletekkel rendelkezik a MEGFOSZ az AdBlue-ból, a szövetség azt válaszolta, hogy a tagcégeik a méretüktől és felhasználási mennyiségüktől függően rendelkeznek készlettel, de pontos kimutatásuk nincs erről, mert ezek belső céges adatok. A MEGFOSZ ugyanakkor azt is elmondta, hogy már most sorban állás van az adalékanyagért mindenhol. A Szövetség tájékoztatása szerint a jelenlegi mezőgazdasági gépek az üzemanyagfelhasználásuk 5-7%-ában fogyasztják az AdBlue-t.
A helyzettel kapcsolatban a MOL Nyrt. az alábbi közleményt adta ki október 27-én:
"A MOL-hoz továbbra is annyi AdBlue érkezik a gyártóktól, amellyel ki tudja szolgálni a normál lakossági igényeket, de az utóbbi napokban tapasztalható tömeges felvásárlási hullám miatt 10-20-szorosára nőtt kereslet. A vállalat a kiskereskedelemben vásárlási korlátozásokkal gondoskodik az ellátásbiztonságról, de a közfeladatot ellátó szerveket a készlet erejéig továbbra is korlátlanul kiszolgálja.
Az egész Európában tapasztalható gázáremelkedés miatt átmenetileg hiánycikk lett az AdBlue, de a MOL-hoz, mint forgalmazóhoz továbbra is olyan mennyiség érkezik a gyártóktól, amellyel normál kereslet esetén zavartalanul lehet biztosítani az ellátást. Az elmúlt napokban azonban 10-20-szorosára nőtt a lakossági kereslet: elindult egy tömeges, részben nyerészkedési célú felvásárlás, amely felborította a magyar piacot és időszakos hiányt okozott. A MOL – bár a gyártói kapacitásra forgalmazóként nincs befolyása – folyamatosan dolgozik az ellátás biztosításán: vásárlási korlátozásokat vezetett be, hogy minél több fogyasztót ki tudjon szolgálni.
Jelenleg egy tranzakción belül 1 db kannás terméket lehet vásárolni, a pisztolyos AdBlue tankolás esetén pedig maximum 50 liter az egy alkalommal kiadható mennyiség. A MOL a töltőállomásokon a közfeladatot ellátó szerveknek, a mentőknek, a tűzoltóságnak és a rendőrségnek a készlet erejéig továbbra is korlátozások nélkül biztosítja az adalékanyagot. A MOL-LUB Kft. pedig teljesíti a szerződéses kötelezettségeit.
A MOL bízik benne, hogy rövid időn belül rendeződik a helyzet a gyártói oldalon, és újra zavartalanná válik az adalékanyag értékesítése. A vállalat ebben az átmeneti időszakban is gondoskodik a készletek rendszeres feltöltéséről."
Forrás: https://www.agrarszektor.hu/gepek/erik-a-krizis-hianycikke-valt-a-mezogazdasagi-gepek-letfontossagu-adalekanyaga.33426.html