Az Európai Unió miniszterei nyolc tagállam - köztük Magyarország - aggályait követően megállapodtak az Európai Bizottság új gépjárművek kibocsátására vonatkozó javaslatának módosításáról. Az országok azzal érveltek, hogy a javasolt változtatások potenciálisan elvonhatják a befektetéseket az elektromos járműipartól. Az eredeti, "Euro 7" néven ismert javaslat a fékek és gumiabroncsok részecskekibocsátására vonatkozó új szabványok bevezetését célozta.
Az Európai Unió 1992 óta fokozatosan szigorítja a közúti járművek kibocsátási határértékeit. A legutóbbi, "Euro 7" néven ismert szabálytervezet célja a fékekből és a gumiabroncsokból származó részecskekibocsátás új normáinak megállapítása volt.
Még tavaly novemberben az Európai Bizottság javaslatot terjesztett elő az EU-ban értékesített új gépjárművek légszennyezésének csökkentésére, a levegőminőség javításnak érdekében. A javaslat értelmében, az Euro 7 kibocsátási előírások az összes gépjárműre vonatkozó kibocsátási határértékeket egységes szabályrendszerbe foglalják. Az új szabályok üzemanyag- és technológiasemlegesek, azaz ugyanazokat a határértékeket írják elő, függetlenül attól, hogy a jármű benzint, dízelt, elektromosmeghajtást vagy alternatív üzemanyagokat használ.
VISZONT A JAVASLATOT TÖBB ORSZÁG, KÖZTÜK MAGYARORSZÁG, FRANCIAORSZÁG ÉS OLASZORSZÁG IS MEGVÉTÓZTA MÉG A TAVASSZAL.
A kritikusok érvelése az volt, hogy a hagyományos fosszilis motorokra igazított kibocsátási kvóták nem kedveznének az e-autók terjedésének. Aggodalmuk abból a félelemből fakadt, hogy a belső égésű motorok szennyezőanyagaira, például a nitrogén-oxidokra javasolt korlátozások a fejlesztési erőfeszítéseket és a pénzügyi befektetéseket átirányíthatják az elektromos járművekről (EV-k).
HÉTFŐN AZ EURÓPAI UNIÓ MINISZTEREI VÉGRE KONSZENZUSRA JUTOTTAK AZ EREDETI JAVASLAT MÓDOSÍTÁSÁRÓL.
Az uniós országok megállapodtak abban, hogy nem változtatják meg a személygépkocsik és kisteherautók jelenlegi "Euro 6" vizsgálati feltételeit és kibocsátási határértékeit. A buszok és a nehézgépjárművek esetében azonban csökkenteni fogják ezeket. A fékekre és gumiabroncsokra vonatkozó új részecskekibocsátási határértékeket is jóváhagyták.
Adolfo Urso, az olasz ipari miniszter üdvözölte a megállapodást, kijelentve, hogy az megvédi a kisszériás gyártók autóipari beszállítói láncát, amelyek jellemzőek az olasz gyártásra, mint például a Ferrari, a Lamborghini, a Maserati - a "Made in Italy" ikonikus szimbólumai, amelyek évente mintegy 50 000 autót gyártanak.
A következő lépés a Tanács, az Európai Parlament és az Európai Bizottság közötti tárgyalás lesz, hogy végleges megállapodás szülessen az új szabályozásról.
Héctor Gómez Hernández, Spanyolország megbízott ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi minisztere így nyilatkozott a javaslatról: "Úgy gondoljuk, hogy széles körű támogatást szereztünk ezzel a javaslattal. Egyensúlyt teremt a gyártók beruházási költségei tekintetében, miközben növeli a szabályozásból származó környezeti előnyöket."
Forrás: Engedett egy magyar vétónak az EU, hét másik ország is lépett az autóipar miatt - Portfolio.hu