Az Európai Unió azt szeretné, ha India megszüntetné az autóimportra kivetett vámokat egy régóta húzódó kereskedelmi megállapodás keretében, és Narendra Modi miniszterelnök kormánya hajlandó javítani jelenlegi ajánlatán a tárgyalások lezárása érdekében.
India nyitott a vámok fokozatos csökkentésére a jelenlegi több mint 100%-ról 10%-ra - közölték a Reutersnek nyilatkozó források.
Mindezt annak ellenére, hogy az indiai iparági lobbisták azt szeretnék, hogy korlátozott számú autóra azonnal csökkentsék a benzines autók vámját 70%-ra a jelenlegi több mint 100%-ról, majd fokozatosan vigyék le a tarifát 30%-ra. Az elektromos járművek esetében az autógyártók 2029-ig nem szeretnének vámcsökkentést, majd ezt követően fokozatos csökkentést javasolnak korlátozott importra, 30%-ig.
Az EU követelései hetekkel azután érkeztek, hogy Donald Trump amerikai elnök adminisztrációja hasonló vámmegszüntetést kért az autókra, beleértve az elektromos járműveket is, a kétoldalú kereskedelmi tárgyalások részeként.
A vámcsökkentések győzelmet jelentenének olyan európai autógyártók számára, mint a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW, szélesítve hozzáférésüket az indiai piachoz. Ez előnyös lehet a Tesla számára is, amely idén kezdi meg importált elektromos járművek értékesítését Indiában, valószínűleg a berlini gyárból.
Az EU jobb ajánlatot kért, és India hajlandó jobb ajánlatot tenni - mondta az egyik iparági forrás.
India kereskedelmi minisztériuma a múlt héten egy találkozón tájékoztatta az EU követeléseiről és India álláspontjáról a nehézipari minisztérium tisztviselőit és az autóipar képviselőit - közölte a három forrás.
Az Európai Bizottság nem kívánt részletekbe bocsátkozni, de megosztotta a márciusi, Indiával folytatott utolsó tárgyalási fordulójának összefoglalóját.
Számos kulcsfontosságú területen az EU és India különböző megközelítésekkel, célkitűzésekkel rendelkezik. Ez néhány esetben eltérő ambíciószintekben nyilvánul meg - mondta közleményében Olof Gill, a bizottság kereskedelmi szóvivője.
Az évi 4 millió autót felvevő indiai piac a világ egyik legvédettebb piaca, és a belföldi autógyártók azzal érveltek, hogy a jelentős vámcsökkentések tönkretennék a helyi gyártásba történő beruházásokat azáltal, hogy olcsóbbá tennék az importot.
Olyan vállalatok, mint a Tata Motors és a Mahindra & Mahindra különösen lobbiztak az elektromos járművekre vonatkozó importvámok csökkentése ellen, mondván, hogy ez károsítaná az ágazatot, amelybe jelentős összegeket fektettek és terveznek még befektetni.
India és az EU már évek óta folytat kereskedelmi tárgyalásokat, és februárban megállapodtak abban, hogy az év végéig lezárják a megállapodást, mivel mindkét fél enyhíteni szeretné a vámok hatását. António Costa, az Európai Tanács elnöke a múlt héten az X közösségi platformon kijelentette, hogy itt az ideje "határozottan előrelépni az Indiával folytatott tárgyalásokon".
Ha az EU most nyomást érez arra, hogy megállapodást kössön Indiával, meg kell néznünk, hogyan tudunk ebből előnyt kovácsolni. Minden az alkupozícióról szól - mondta az egyik iparági forrás.
Forrás: Egyezkedik az EU és India, drasztikus autóipari vámcsökkenés jöhet - Portfolio.hu