Az Európai Unió véglegesen jóváhagyta a tehergépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó törvényt, amely előírja, hogy az EU-ban értékesített új nehézgépjárművek többségének 2040-ig károsanyag-kibocsátásmentesnek kell lennie. Magyarország is támogatta a javaslatot.
Az új EU-s szabályozás előírja az új nehéz tehergépjárművek CO2-kibocsátásának 90%-os csökkentését 2040-ig, ami lényegében arra kényszeríti a gyártókat, hogy szinte 0 szén-dioxid-kibocsátású tehergépjárműveket – például elektromos és hidrogénüzemű gépeket – értékesítsenek, hogy ellensúlyozzák a még forgalomba kerülő hagyományos meghajtású autók és egyéb járművek értékesítését.
Jelenleg az európai utakon a legtöbb teherautó dízelüzemű, ami hozzájárul az üvegházhatású gázok kibocsátásához és az olyan légszennyező anyagok levegőbe jutásához, amelyek számos egészségügyi probléma kialakulásának kockázatát növelik.
A NEHÉZ TEHERGÉPJÁRMŰVEK AZ EURÓPAI KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSBŐL SZÁRMAZÓ KIBOCSÁTÁSOK NEGYEDÉÉRT FELELŐSEK.
A 2040-es célkitűzés mellett a tehergépkocsi-gyártóknak 2030-ig 45%-kal, 2035-ig pedig 65%-kal kell csökkenteniük flottájuk CO2-kibocsátását. A jogszabály azt is előírja, hogy az EU-ban értékesített új városi buszok 90%-ának 2030-ra zéró kibocsátásúnak kell lennie, ami 2035-re 100%-ra emelkedik.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) az uniós politikát a világ legambiciózusabbjának nevezte, és kijelentette, hogy a célokat csak akkor lehet elérni, ha a kormányok támogatják, hogy 2030-ig gyorsan kiépüljön 50 000 tehergépkocsi ellátására alkalmas nyilvános elektromos töltőpont.
Németország és a jobbközép uniós törvényhozók közelmúltbeli ellenvetései ellenére, akik azt szorgalmazták, hogy 2040 után is több belső égésű motorral hajtott teherautót lehessen értékesíteni, ha azok CO2-semleges üzemanyagokat használnak, a politika mostanra megkapta az uniós országok és az EU Parlament jóváhagyását, így az törvénybe iktatható.
A hétfői szavazáson Olaszország, Lengyelország és Szlovákia ellenezte a politikát, míg Csehország tartózkodott. Németország támogatásának megszerzéséhez az uniós országok a múlt hónapban preambulumot fűztek a törvényhez, amelyben jelezték, hogy az Európai Bizottság a jövőben fontolóra veszi olyan szabályok kidolgozását, amelyek a CO2-semleges üzemanyaggal működő tehergépjárműveket is beszámítják a célkitűzésekbe.
Forrás: Drasztikus járműszabályozásról döntött az EU – sokan szívhatják a fogukat - Portfolio.hu