Az év lízingszakemberének megválasztott Sasinszki Imre, az MKB Euroleasing kockázatkezelésért felelős vezetője szerint sokkal tudatosabbak ma már az ügyfelek, mint évekkel ezelőtt. Az évtizedes lízingpiaci múlttal rendelkező szakember beszélt a mostani válságról, az autóvásárlásokról. Valamint arról, mikor várható a kilábalás és mi lesz a jövőbeni növekedés motorja. Kiderül az is, hogy van a pénzügyekhez szorosan kötődő hobbi is a palettán, „történelmi alapokon”. Interjú.
Évtizedes lízingpiaci múlttal rendelkezik, hogyan kezdődött?
Mindig is vonzódtam a pénzügyekhez, ezért is lettem közgazdász, majd szakközgazdász. Kezdetben tőkebefektetésekkel, azok kockázatával foglalkoztam. Aztán maradtam a kockázati oldalon, csak a lízingpiacon. Régóta a kockázatkezelés a fő szakterületem, amely az egyik alappillére a banküzemtannak, ezen belül a lízingnek.
A kockázatkezelés talán bonyolultan hangzik sokak számára, pontosan mit csinál egy kockázatkezelő?
Egyrészt azért az egyik alappillére a finanszírozásnak, mert a kockázatok helyes felmérése és kezelése nélkül nem működnének a lízingkonstrukciók és a lízingcégek. Csak épp nincs annyira az előtérben. Emellett nagyon széles területet ölel fel, leegyszerűsítve egy-egy lízingcégnél az üzleti terület, tevékenység támogatója. A kockázatkezelésbe tartozik az ügyfélértékelés és ügyfélelemzés, a kiválasztott lízingtermék, vagyis a lízingbe adott eszköz és maga a finanszírozási konstrukció értékelése. Ha pedig megszületett a lízingkonstrukcióról a döntés, azaz megköttetett a szerződés, utána az ügyfélkezelésben kaphat szerepet a kockázatkezelés. Másképp bemutatva arról van szó: egy-egy cégnél az értékesítésért felelős üzletág arra törekszik, hogy minél több terméket, szolgáltatást adjon el. A kockázatkezelési terület is minél több eladást szeretne, de csakis biztonságosan, azaz, hogy biztosítva legyen a megtérülés.
Egy lízingcégtől bármit lehet lízingelni, a legjellemzőbb célpontok, a járműveken kívül?
Tulajdonképpen igen, amelyekben a lízingcég fantáziát lát, azaz jövedelmet hoz neki. A lízing esetében az ügyfél, mondjuk egy vállalkozás vagy magánszemély kiválasztja az adott eszközt és ahhoz keres finanszírozást. A lízing nagyon leegyszerűsítve egy eszközalapú, jellemzően 3-5 éves finanszírozási konstrukció. Azonban az adott eszközt meg kell vizsgálni. Többek között azt, hogy milyen az avulása, van-e másodlagos piaca, azaz használtan el lehet-e adni. Mindezek azért lényegesek, mert a lízingkonstrukció futamideje alatt a lízingcég a tulajdonosa az eszköznek. Összességében az autóknál, nagyobb járműveknél kézenfekvő a lízing, de rengeteg más eszközt, gépeket, termelésre alkalmas berendezéseket lehet lízingelni. Szinte majdnem mindent, amelyekre a kockázatkezelés rábólint.
Ez azt jelenti, hogy minden egyes autót meg kell vizsgálni, amit lízingkonstrukció keretében adnak el a kereskedők?
Az autófinanszírozás esetében egy sztenderdizált termék a lízing, egyszerűsített, gyorsan lebonyolítható folyamattal zajlik a finanszírozás. Egy-egy autókereskedőnél akár több lízingcég konstrukciója elérhető, emellett az autó- és járműimportőrök egy részének van saját lízingcége, amelyek az adott márka autóira biztosítanak finanszírozást. A lízingcégek ismerik az autók amortizációját, másodlagos piacát, így viszonylag gyors döntéshozatallal juthatnak finanszírozáshoz az érintettek.
Milyen változások történtek az elmúlt években a kockázat szempontjából? Például az autófinanszírozásban, azon belül is a lakossági szegmensben?
Egyrészt ma már tudatosabbak a vásárlók, a legtöbben nem vállalnak túlzott kockázatot vagy túlzott havi terheket. Sokan a legutóbbi, 2008-ban elmélyülő válság során ezt megtanulták. Emellett jogszabályi szinten is vannak korlátok, elég a jövedelemarányos törlesztési mutatóról, azaz a JTM-ről szóló előírásra gondolni, amely szerint egy-egy magánszemély nem vállalhat a nettó jövedelmétől függően havi 50 vagy 60 százaléknál nagyobb törlesztést. Emellett minimum 20 százalék önrészre is szükség van, a futamidő sem mehet el a végtelenségig, maximálisan 84 hónapra nyújthatnak autófinanszírozást a lízingcégek.
Mondta, hogy az autófinanszírozásban egyszerűsített folyamat keretében lehet lízingfinanszírozáshoz jutni, mely más területeken, ágazatokban vannak még sztenderdizált lízingkonstrukciók?
Például a mezőgazdasági gépeknél, azonban van némi eltérés az autófinanszírozáshoz képest.
Mi lenne az?
Miközben az autófinanszírozásban az adott futamidő minden hónapjában a ma már leginkább elterjed fix kamatozás esetén azonos összegeket, lízingdíjat, mindennapos nevén törlesztést fizet az érintett. Az agrárgépfinanszírozásban más a helyzet, a lízingdíj fizetése illeszkedik a mezőgazdaság szezonalitásához. Ez azt jelenti, hogy az agráriumban érintett cégeknél a tavasz beruházásigényes időszak, jelentős költségek merülnek fel és ősszel, a betakarítás után jönnek a bevételek. Éppen azért az agrárgépeknél nem havi rendszerességű, hanem jellemzően évente kétszer ősszel és télen fizetik az esedékes lízingdíjat a vállalkozások.
Miért előnyös a lízing egy-egy vállalkozás szempontjából?
Rugalmas, költséghatékony megoldás. A vállalkozások a tevékenységükhöz, termelésükhöz szükséges, vagy egy kapacitásbővítés, hatékonyságnövelés esetén keresnek újabb eszközt és ahhoz finanszírozást. Kézenfekvő megoldás a lízing. Visszatérve az autófinanszírozáshoz, azért is logikus választás a lízing egy vállalkozás autóinál, mert ma már nyílt végű pénzügyi lízing konstrukció esetén útnyilvántartás nélkül visszaigényelhetik a lízingdíjakban megjelenő áfa felét az érintettek. Korábban is vissza lehetett igényelni, de akkor az üzleti használatról útnyilvántartást kellett vezetni. Az 50 százalékos átalány jelentős egyszerűsítést jelent adminisztrációs oldalról.
Térjünk rá a lízingpiac alakulására, a koronavírus-járvány mekkora csapást okozott? A hiteltörlesztési moratórium milyen hatásai vannak, lesznek?
Szinte minden ágazatot sokkolt a járvány, így a lízingkonstrukciók iránti kereslet is visszaesett, ezért az évek óta tartós növekedés az idén megáll, a tavalyinál kisebb lesz a finanszírozott összeg, amely az egyik legfontosabb mutatója a lízingpiaci teljesítménynek. A hiteltörlesztési moratórium hatását egyelőre korai megmondani, mert egyrészt a napokban derült ki, hogy az idén március közepén elrendelt, cégekre és magánszemélyekre, másik oldalon pedig a lízingkonstrukciókra is vonatkozó moratóriumot fél évvel meghosszabbították, és nem a korábban meghirdetett moratórium szabályok lépnek mégse életbe 2021 január 1-től. Korai lenne pontos előrejelzéseket adni, mindenesetre készülünk rá a kockázatkezelési oldalon, nézzük a makroelemzéseket, ezen belül például a GDP, a munkaerőpiac és a termelékenység alakulására, vagy a munkabérek változására adott előrejelzéseket.
Mikorra várható a kilábalás?
Ezt a pandémiából adódó bizonytalanság miatt még nehéz megmondani. Ha sikerül megfékezni a járványt és megkezdődik a gazdasági élénkülés, akkor ismét növekedésnek indulhat a lízingpiac is. Reméljük a kedvező változások már jövő év elején láthatóvá válnak és ezért a 2021-es esztendő a lízingpiacon már legalább olyan lesz, mint az idei vagy jobb. Utána pedig ismét emelkedő pályára állhat.
Mi lesz a növekedés motorja?
Ha a bizonytalanság eltűnik a rendszerből, akkor egyrészt az elhalasztott beruházások, vásárlások megjelennek a piacon, ehhez pedig finanszírozást keresnek majd a cégek és a magánszemélyek, utóbbiak jellemzően az autóbeszerzésekhez. Erre pedig készülnek a lízingcégek. Fontos azonban megemlíteni egy hosszabb távú trendet. Mégpedig azt, hogy a szigorodó környezetvédelmi és energiahatékonyságot fokozó előírások, valamint a környezettudatosság térnyerése miatt a korszerűbb, fenntarthatóbb gazdasághoz szükséges technológiák kialakításhoz szükséges gépek iránti kereslet is fokozódhat, ez pedig lehetőséget jelent azon lízingcégek számára, amelyek ilyen eszközökhöz nyújtanak finanszírozást.
Névjegy:
Sasinszki Imre, az MKB-Euroleasing Autólízing Zrt. igazgatósági tagja, kockázatkezelési és követeléskezelési igazgatójaként dolgozik és két évtizedes lízingszakmai múltja van. Az idén hatvanadik életévét betöltő közgazdász és pénzügyi szakközgazdász képzettséggel rendelkező szakember a kilencvenes években a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-nél kockázatelemzőként, majd befektetési igazgatóként dolgozott. Ezt követően váltott a lízingpiacra: több mint húsz évvel ezelőtt – 1999-ben – elvállalta az UniCredit Leasing-csoport eszköz és haszonjármű értékesítési területének vezetését, majd cégvezetővé történt kinevezését követően a követeléskezelési, illetve a kockázatelemzési területekért felelt. 2015-től dolgozik mostani posztján, az MKB-Euroleasing Autólízingnél.
Vály Judit, az MKB-Euroleasing Zrt. vezérigazgatója, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja kiemelte: „Sasinszki Imre kollégámmal húsz éve dolgozom együtt. Rendívül felkészült, lelkiismeretes szakember, aki ismeri a lízingpiac valamennyi területét, oktatóként is lehet rá számítani, emellett meggyőződéses lobbista is, ha a lízingszakma fejlődéséről van szó. Az elmúlt két évtized alatt megszámlálhatatlan alkalommal vett részt különböző konferenciákon, szakmai rendezvényeken azzal a céllal, hogy saját gondolataival átitatva bemutassa és népszerűsítse a lízingszolgáltatást. Azon túl, hogy kollégái, vezető társai rendkívüli módon tisztelik szakmai tudását, a lízingpiac szereplői is aktívan keresik meg szakmai kérdésekben.”
Sasinszki Imre, amikor nem a lízingpiaccal foglalkozik, akkor szabadidejének legnagyobb részét az unokáival tölti. Hobbija pedig kötődik a pénzügyi világhoz: rajong a történelemért, ehhez kapcsolódva pedig a numizmatikáért, régi érméket gyűjt, .