Cookie
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy honlapunk a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom

Átalakulóban az autólízing piaca

Számos ponton megegyeznek a lízing és a hitel feltételei, önerő nélküli autólízingre olyasvalaki is jogosult lehet, aki nem kaphat banki hitelt.

Dráguláson megy keresztül az autópiac is, a hitel és a lízing pedig a leggyakoribb finanszírozási lehetőség arra az esetre, ha az autót nincs pénzünk egy összegben kifizetni. Felértékelődnek a finanszírozási lehetőségek.

Közös jellemzője mindkét gyakori konstrukciónak, hogy egyaránt van futamidő, kamat, törlesztőrészlet, esetleg hitelbírálati díj, elvárt önrész, valamint saját erő is. Amiben a lízing eltér a hiteltől, az az, hogy a lízingbeadó kizárólag azzal a céllal vásárolhatja meg az adott tárgyat, például autót, hogy azt meghatározott időre lízingbe adja. Ebben az esetben az autós a járműnek a birtoklására, használatára szerez jogot, kölcsönszerződés esetén viszont ő lesz a tulajdonos. Új és használt jármű is lízingelhető, a törlesztési konstrukció forintalapú és fix tételt jelent.

Lízing vagy hitel? Mi a jobb megoldás? 

Fontos különbség, ami a lízing mellett szólhat, hogy azoknak ajánlott, akik nem rendelkeznek a bankok által elvárt (mértékű) önerővel. A bankhitelekkel ellentétben a lízing esetében nincs életkori megkötés, azonban a lízingbeadók életbiztosítás megkötését kérhetik, így fedezve a kockázatot.

A lízingeknek két fő típusuk van. Az operatív lízing tárgya valójában szolgáltatás, a lízingbeadó valamilyen eszközt, jelen esetben autót használatba ad meghatározott futamidőre, és annak leteltével visszakéri.

A pénzügyi lízing esetében a futamidő lejártakor a lízingbe vevő „jellemzően él a szerződés által biztosított vételi jogával”, ebben az esetben megveheti az autót. Azonban ez sem automatikus: nyílt végű lízing esetében a lízingbe vevő vételi joggal (vevőkijelölési joggal) rendelkezik, azaz a lízingbe vevő vagy egy általa megnevezett harmadik személy a lízingelt tárgyat a futamidő végén a maradványérték megfizetése után megvásárolhatja, míg a zárt végű konstrukció esetében a tulajdonjog-átruházás automatikus, példánknál maradva a lízingbe vevőé lesz a jármű. 

Lízing esetében megnyugtató lehet, hogy harmadik személynek nincs olyan joga, amely a lízingbe vevőt vagy a jármű használatát akadályozza. Ha ez mégsem teljesülne, a lízingbe vevő felmondhatja a szerződést. A lízingnél tehát kevésbé áll fent az a veszély, hogy lopott (használt) autót adnak el hitelre, vagy a jármű nem átírható, mert elidegenítési tilalom alatt áll.

A lízingkonstrukciót legnagyobb arányban, háromnegyed részben a kis és közepes vállalatok (kkv-k) veszik igénybe, a fennmaradó hányadban pedig a lakosság, valamint a nagyvállalatok. További előnye a bankkölcsönhöz képest, hogy nincs hitelbírálati és folyósítási díj, és a szerződéskötési folyamat is gyors, mindössze két nap. A választást lízingkalkulátor is segíti.

A Magyar Lízingszövetség honlapján közzétett adatokból kiderül, a lízing igen kedvelt konstrukció lett, de ehhez a finanszírozott eszközök drágulása is kellett. A finanszírozott összeg a magyarországi lízingpiacon 2022 első kilenc hónapjában meghaladta az 596 milliárd forintot, amely amellett, hogy 16,5 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest, a járvány előtti szintet is meghaladja. Azonban az orosz–ukrán háború és a „járulékos” gazdasági környezet érezteti a hatását, kevesebb az új szerződés, viszont azok értéke magasabb.

A használt autók is jelentősen drágultak a keresletnövekedés miatt, egy másik trendről is beszélhetünk. Ez, valamint a drasztikus energia- és egyéb költségemelkedések miatt sok cég további egy-két évvel hosszabbíthatja meg lejáró lízingszerződését. 

Nemrégiben megjelentek a piacon a zöldlízing-konstrukciók. Ezek lényege, hogy elektromos autókat lehet lízingelni. A zöldautólízing vállalkozások számára kiírt, államilag támogatott pályázati programban részt vevő beszerzések esetén is igénybe vehető. Egy ügyfél egy naptári évben viszont csak egy elektromos járműre köthet lízingszerződést, a kamat 2,5 százalék. Az elektromos autó nem utolsósorban spórolást is jelent: elektromos járműre nincs regisztrációs adó, átírási illeték gépjárműadó, cégautóadó. 

Biztosítás

A leggyakoribbak: a törés és a lopáskár. Az autó tulajdonosa, azaz a lízingbeadó jogosult a kártérítésre, fő szabály szerint a károkozó is a jármű tulajdonosának, a lízingcégnek fizethet. A használó akkor kérheti vagy kaphatja meg a kártérítési összeget, ha a lízingcég rá engedményezi. Ezek a károk cascóval enyhíthetők, azonban minél idősebb és vagy minél kisebb értékű az autó, annál kevesebb biztosítótársaság hajlandó szerződést kötni rá. Emiatt több olyan lízingautó lehet forgalomban, amelyre nem kötöttek cascót. 

Forrás: Átalakulóban az autólízing piaca (vg.hu)