A hétfőn délután elstartolt elektromos járműtámogatási pályázaton kedd reggelig 1121 vállalkozás nyújtotta be a támogatási kérelmét – jelezte kedd délutáni közleményében az Energiaügyi Minisztérium. Ez arra utal, hogy nincs hatalmas tolongás a pályázaton (9375 projekt támogatható a 30 milliárd forintos programban), feltehetően részben az utófinanszírozás és az abból fakadó, ügyfél oldalon jelentkező kockázatok miatt.
A közlemény jelzi, hogy ezen 1121 támogatási kérelem keretében a cégek 1440 járműre nyújtottak be igényt, 5,6 milliárd forint értékben.
EZ AZT JELENTI, HOGY A 30 MILLIÁRD FORINTOS KERET EGYHATODÁT FÉL NAP ALATT KÖTÖTTÉK LE A CÉGEK, AMI EGYÚTTAL AZT IS ÉRZÉKELTETI: NINCS EGYELŐRE ÓRIÁSI TOLONGÁS A PÁLYÁZATON.
A pályázat keretében a cégek vissza nem térítendő állami hozzájárulást igényelhetnek tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához. Egy jármű beszerzését az akkumulátor kapacitásának függvényében 2,8-4 millió forinttal segítheti a pályázat. A tíz fő alatti állományi létszámú vállalkozások legfeljebb egy, a 10-49 fő közöttiek legfeljebb öt, az 50-249 fő közöttiek legfeljebb tíz, míg a nagyobbak legfeljebb 16 járművet szerezhetnek be. Egy cégre így összesen akár 64 millió forint juthat.
Támogatási kérelmek 2025. március végéig nyújthatók be, az online kitöltő felület a www.palyazat.gov.hu oldalon érhető el. A teljes keretösszeg közel kétharmada vidéki cégek vásárlásaiban hasznosulhat. A területi alapon elkülönített támogatási keretek az igénylések függvényében átcsoportosíthatók – jegyzi meg a tárca.
A közlemény emlékeztet rá, hogy a károsanyag-kibocsátás mintegy ötödéért a közlekedés felel, e környezetterhelés túlnyomó részét a közúti forgalom okozza. A szektor zöldítésében meghatározó eszköz az elektromos autózás térnyerésének elősegítése. Azt is megjegyzik zárásként, hogy az Energiaügyi Minisztérium a hazai e-töltő infrastruktúra bővítését támogató felhíváson is dolgozik.
Miért nem volt azonnal óriási az érdeklődés a pályázatra?
Előzetesen cikkeinkben rámutattunk arra, hogy a pályázat legfőbb tulajdonságai miatt fennáll annak a lehetősége, hogy a vállalkozások nem ugranak rá a kiírásra. (A 3 évvel ezelőtti, magánszemélyeknek szóló villanyautós pályázaton a meghirdetett keretösszeget pár óra alatt elvitték.) A pályázat ugyanis vissza nem térítendő összegről szól, a projekteket utólagos finanszírozás mellett kell megvalósítani, viszonylag rövid határidőn belül (20 hónap). És ebből vezethetőek le a gyakorlati bonyodalmak, amelyek akár visszatarthatták, vagy kivárásra ösztönözhették az érdeklődő vállalkozásokat:
- Mivel a pályázat lebonyolításának, vagyis az autó megvásárlásának nagyon rövid időtartamot adtak, ezért a piacon az a vélemény, hogy ezzel lényegében kizárták a piacon elérhető lízingkonstrukciókat, a készpénzzel rendelkező pályázók élveznek tehát előnyt. Közben viszont ha a piacon elérhető lízingkonstrukciók feltételeivel kalkulálunk, akkor előfordulhat, hogy lízingfinanszírozás igénybevételével (pályázati támogatás, vagyis "ingyenmilliók nélkül") előnyösebben lehet hozzájutni a kívánt elektromos autóhoz, mint támogatással. Erről a Via Credit szakértői osztották meg részletes kalkulációjukat és nyilatkoztak a Portfolio Checklist adásában.
- Az utófinanszírozás megoldásából fakad az is, hogy a pályázó cégeknek előre meg kell állapodniuk a megfelelő autókereskedéssel, importőrrel a konkrét modell megvásárlásáról. Ez adja a másik lényeges kockázatot a vevők szempontjából, hogy lekötnek egy autót adásvételi szerződéssel, azt előbb-utóbb ki kell fizetniük teljes egészében (akár még úgy is, hogy elbírálták volna a pályázatukat), és az egyes kereskedések gyakorlatától függ, hogy amennyiben időközben kiderül, hogy a vállalkozás nem nyert a pályázaton, akkor vissza tudják-e mondani a megrendelést pénzügyi veszteség nélkül. A Porsche Hungáriától azt a választ kaptuk az erre vonatkozó érdeklődésünkre, hogy "a kereskedői hálózat versenyképességének támogatása érdekében kidolgoztunk egy olyan ajánlott keretrendszert, hogy anyagi kár/érdeksérelem nélkül lehetősége legyen a szerződéstől való elállásra az ügyfélnek".
Forrás: Állami ingyenmilliók villanyautóra: nem ugrottak rá a cégek tömegével - Portfolio.hu