Cookie
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy honlapunk a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom

A villanyautóra való átállás sokszor vergődés a beszállítóknak

A villanyautó-gyártásra való átállás sok magyar beszállító számára inkább bizonytalan vergődésnek tűnik, semmint gazdasági lehetőségnek – derül ki a HUN-REN KRTK Világgazdasági Intézet műhelybeszélgetésén bemutatott friss kutatásból.

A 2024 januárja és 2025 júniusa között zajló nemzetközi projekt hazai szakasza öt magyar autóipari beszállító tapasztalatait dolgozza fel. A tanulmány a későbbiekben lesz elérhető. A közös téma az elektromos autók gyártására való átállás és az azt övező közép-európai gazdasági stratégiák, külföldi partnerként a prágai University of Economics and Business, a varsói SGH Warsaw School of Economics, a belgrádi Institute of Economic Sciences és a pozsonyi Pan European University vett részt benne – számol be róla a HVG.

Általánosságban az szűrhető le belőlük, hogy az EV-gyártásra való átállással teljesen más rendszer épül fel az ellátási láncokban, mint ami a robbanómotoros korszakban megszokott volt. Régen maguk az autógyártó cégek voltak a piramis csúcsán, az új rendszerben viszont már az akkumulátorgyártó lép elő kvázi rendszerintegráló szereplővé, és ő határozza meg a beszállítók pozícióját is.

A hagyományos felállás az, amikor az EV-gyártók leszerződnek helyi és külföldi akkubeszállítókkal. Az új rendszerben azonban megvalósulhat a vertikális integráció autó- és akkugyártó között, mint például a Tesla nevadai gigagyárában, ahol autó mellett a bele való akkumulátort is gyártanak, de hasonló a helyzet a Volvónál is, mely felvásárolt egy akkugyártót. Ami attól még nem zárja ki, hogy más akkugyártókkal is együttműködjön.

Az akkugyárak központi szerepét önmagában az is erősíti, hogy egy elektromos autó értékének mintegy 40 százalékát az akkumulátora adja – ez a nagyon magas arány céges függőségek kialakulásához vezethet.

A kínaiak térnyerése a beszállítókra is kihat

Az ázsiai társaságok megjelenése közvetetten is érinti a magyar vállalatokat, mondta Túry, hiszen a kínai importtermékek megsokasodása hátrányos az európai autógyártóknak. Ők piacot vesztettek a kínai előretörés miatt, és ezt az ő hagyományos partnereik, a magyarországi beszállítók is érzékelik már a megrendelések visszaesésében. Ez nemcsak az EV-gyártásra, de a robbanómotoros autók gyártására is igaz.

Volt olyan hazai cég, mely az interjúban arról vallott, hogy abszolút nem is keresi a kapcsolatot új, kínai partnerekkel, mert úgy érzi, fennáll a veszélye, hogy a technológia megosztásával az adott távol-keleti vállalat később ki fogja őket szorítani a piacról. A szoftvertevékenységeket folytató cégek között vannak olyanok, akik már egyértelműen érzik is, hogy kiszorulnak a kínai versenytársak miatt.

Forrás: A villanyautóra való átállás sokszor vergődés a beszállítóknak - Piac&Profit