Az egyik legnagyobb kínai magántulajdonban lévő autógyártó, a Great Wall Motor egyik vezető tisztségviselője a kínai autóipar többletkapacitásra vonatkozó nyugati bírálatokat megalapozatlannak és valótlan állításnak minősítette.
A Biden-adminisztráció várhatóan hat hónappal az amerikai elnökválasztás előtt bejelenti, hogy a kínai elektromos járművek (EV) behozatalára 25%-ról 100%-ra emeli a vámokat. Az Európai Bizottság várhatóan pedig 30-50 százalékos büntetővámmal sújtja majd a kínai e-autók importját.
Parker Shi, aki a Great Wall Motor nemzetközi tevékenységét vezeti, elismerte a geopolitikai kihívásokat, de elutasította, hogy Kína túlkapacitással próbálná bedönteni a nyugati piacokat. Emellett azzal érvelt, hogy miközben az ázsiai ország várhatóan csak 27 millió személygépkocsit gyárt idén, az éves termelési kapacitása 48,8 millió darab lenne. Ezt az elmozdulást elsősorban az elektromos járművek fellendülése és a belső égésű motoros (ICE) autók értékesítésének jelentős visszaesése okozza. Az export idén várhatóan 25%-kal, több mint 5,3 millió autóra emelkedik – írja a Financial Times.
A Goldman Sachs előrejelzése szerint a kínai ICE autógyárak kapacitáskihasználtsága az idei 54%-ról 2030-ra 48%-ra csökken, míg az elektromos járművek kapacitáskihasználása az idei 58%-ról körülbelül 80%-ra javul az évtized végére. Nyugati tisztviselők azzal vádolták Kínát, hogy hatalmas támogatásokat és olcsó hiteleket kínál a hazai termelőknek, mielőtt a túlkínálatot a külföldi piacokra dömpingként zúdítaná rá.
Shi azzal érvelt, hogy az autógyártók gyakran olyan gyárakat terveznek, amelyek gyártási kapacitása meghaladja a közvetlen szükségleteiket. A Great Wall Motor azt tervezi, hogy növeli autóinak gyártását a tengerentúlon, közelebb a külföldi piacokhoz. A cég állítólag Magyarországon, Pécs mellett építheti meg új, európai gyártóközpontját, de ezt egyelőre hivatalosan még nem jelentették be.
Forrás: A kínai gyártók egyre feszültebbek a nyugati keménykedés miatt - Portfolio.hu