Cookie
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy honlapunk a felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Elfogadom

Megdrágulnak az autók a vörös-tengeri fennakadás miatt?

A Vörös-tengernél történő fennakadások miatt Afrikát megkerülve hosszabb úton jutnak el a konténerhajók Kínából Európába, ez különböző iparági bejelentések szerint több termék esetében is hiányhoz és jelentős dráguláshoz vezethet. Most a Fitch is megszólalt az ügyben, mégpedig autópiaci fókusszal: az autóalkatrészek hosszabb úton történő behozatala nem befolyásolja a hitelminősítő várakozásait az európai árképzés további normalizálódásáról. Az új járművek ára a szállítások átütemezése ellenére sem fognak jelentősen emelkedni, nem kell akkora árrobbanásra számítani, mint a pandémiát követő chiphiány idején.

A Fitch arra számít, hogy

A MAGASABB SZÁLLÍTÁSI KÖLTSÉGEKET AZ AUTÓGYÁRTÓK NEM FOGJÁK BEÉPÍTENI AZ ÚJ AUTÓK ÁRAIBA.

Az Európa és Ázsia közötti szállítás költsége a Vörös-tengeren keletkezett zavarok miatt 2024 januárjában több mint kétszeresére nőttek 2023 novemberéhez képest, de még mindig 6 százalékkal elmaradnak a 2021-es, koronavírus-lezáráskor tapasztalt csúcsértéktől. A magasabb logisztikai költségeket valószínűleg ellensúlyozza az autóipar számára fontos nyersanyagárak esése, ez pedig korlátozza a megnövekedett szállítási költség autógyártók profitmarzsaira gyakorolt hatását, véli a Fitch.

A Vörös-tengeri húszi támadásokat követően a Szuezi-csatornától a Jóreménység-fok felé átirányított szállítmányozás akár 20 nappal is meghosszabbíthatja a gyártási ütemterveket, így néhány európai üzemnek ideiglenesen (3-14 napra) fel kell függesztenie a termelést, ami összességében akár 10 000 járművet érintő termeléskiesést is okozhat, a legtöbbet a Teslánál - húzza alá a hitelminősítő. Ez azonban valószínűleg nem fogja megváltoztatni az alapvetően túlkínálatos helyzetet az új járművek piacán, ennek pedig árleszorító hatása van: az európai autógyártók készletszintje 2023-ra 10-20 százalékkal emelkedett, ami elsősorban az ellátási láncra vonatkozó korlátok enyhülésének köszönhető. A Fitch szerint

A MAGASAN ALAKULÓ KÉSZLETEK TÖBB MINT ELEGENDŐEK AZ ÁTMENETI TERMELÉSCSÖKKENTÉS ÁTHIDALÁSÁHOZ.

Az európai elektromos járművek szegmensében azonban lassulhat az árcsökkenés üteme, mivel az importált járművekből, különösen a kínai EV-gyártók termékeiből és a Tesla sanghaji gyártású Model 3-ából ideiglenesen szűkös a kínálat. A kialakult helyzet azonban valószínűleg csak rövid ideig tart majd a hitelminősítő szerint, és alapvetően nem változtat az EV-k iránti, már most is alacsony fogyasztói érdeklődésen a fontosabb piacokon, például Németországban.

A Fitch tehát összességében úgy véli, hogy

A VÖRÖS-TENGERI HAJÓZÁSI FENNAKADÁSNAK JÓVAL KISEBB HATÁSA VAN ÉS LESZ AZ EURÓPAI AUTÓPIACRA ANNÁL, MINT AMIT A KORONAVÍRUS-LEZÁRÁSOKNÁL, A CHIPHIÁNY KIALAKULÁSÁT KÖVETŐEN TAPASZTALHATTUNK.

Forrás: https://www.portfolio.hu/gazdasag/20240202/megdragulnak-az-autok-a-voros-tengeri-fennakadas-miatt-666951