A kínai gyártmányú elektromos járművek (EV) regisztrációi Európában 23%-kal nőttek január és 2024 áprilisa között a tavalyi év azonos időszakához képest. A Schmidt Automotive Research szerint minden ötödik újonnan behozott EV-ből egy már kínai gyártmányú volt Nyugat-Európában – beleértve az Egyesült Királyságot is – írja a Financial Times. Hamarosan az Európai Unió büntetővámokkal sújthatja az ázsiai országból érkező e-autós importot, a döntés június 10-én várható.
A nagy márkák továbbra is Kínában gyártják az elektromos járműveket, mivel itt van a legjobb lehetőségük arra, hogy az elektromos járműveken nyereséget érjenek el. A kínai exportőrök számára az EU vált a legkedveltebb piaccá, mivel egyelőre csak egy 10%-os vám érvényes a Kínából behozott járművekre, míg az USA a múlt hónapban 100%-os vámot vetett ki.
Brüsszel hamarosan befejezi annak vizsgálatát, hogy a pekingi állami támogatások segítettek-e abban, hogy a Kínában gyártott elektromos járművek jóval olcsóbbak legyenek az európai járműveknél. Az nagyjából biztos, hogy június 10-én az Európai Bizottság magasabb vámokat vezet be, a kérdés már csak annyi, hogy 30, 50 vagy 70 százalék lesz a tétel.
BJÖRN CONRAD, A KÍNÁVAL FOGLALKOZÓ SINOLYTICS TANÁCSADÓ CÉG VEZÉRIGAZGATÓJA SZERINT MINDENKI A VÁMDÖNTÉSRE ÉS A VÁRHATÓ KÍNAI MEGTORLÁSRA VÁR.
A Kínában gyártott nyugati és japán márkák, köztük a Tesla, a Volkswagen és a Honda, az első négy hónapban az összes regisztrált kínai gyártású elektromos autó 54%-át tették ki, a fennmaradó részen pedig olyan kínai márkák, mint az MG és a BYD osztoztak. A Kínában történő autógyártás olcsóbb, a UBS elemzői szerint a BYD mintegy 25%-os költségelőnnyel rendelkezik a hagyományos autógyártókkal szemben.
A globális autógyártók vezetői, köztük Elon Musk Teslája, a Mercedes és a VW, az Egyesült Államokban és Európában a kínai gyártású autókra kivetett vámok ellen emeltek szót, mivel egy súlyos kínai megtorlástól tartanak. Néhány autógyártó inkább előremenekül: a kínai BYD elkezdte tanulmányozni egy második európai gyárépítés lehetőségét (az első Szeged mellett épülhet fel a tervek szerint), a Volvo pedig azt tervezi, hogy a jövő évtől a genti üzemében és Kínában is gyártani fogja EX30 EV modelljét.
A magasabb vámok kilátásba helyezése azt jelenti, hogy csak importálással nem lehet majd nagyobb piaci részesedést szerezni Európában. Schmidt szerint „2024-ben még van egy rés az ajtónál, hogy a kínaiak behatoljanak az európai piacra, de ez az ajtó be fog zárulni”.
Annak ellenére, hogy az európai autóipari vezetők félnek a kínai EV támadástól, sok elemző arra számít, hogy az országból származó import növekedése a jövőben lassulni fog. Michael Tyndall, az HSBC autóipari elemzője szerint a kínai márkák korlátozott európai fogyasztói ismertsége és az a tény, hogy amit az európaiak vásárolnak és amit a kínaiak gyártanak, nem feltétlenül fedik egymást, valószínűleg lassítja a piaci részesedésük növekedését.
Forrás: Egyre nagyobb szeletet harap ki Kína az EU-s autópiacból - Portfolio.hu