Magyar Lízingszövetség

Eseménynaptár




Rekord született az első félévben

Rekord született az első félévben, azaz egyre többen igénylik ezt a finanszírozást, hiszen majdnem 280 milliárd forintért lízingeltek. A gépjárműpiac a fő hajtóerő, a verseny pedig jót tesz a cégeknek.

Egyre népszerűbb a lízingelés, a kedvező gazdasági folyamatok bizakodásra adnak okot a Magyar Lízingszövetségnek. „Persze folyamatosan dolgozunk, keressük a kapcsolatot a kormányzattal és az intézményekkel, hiszen ez a finanszírozási forma segíti a gazdaságélénkítést, sőt a továbbiakban is növekedésre számíthatunk” – nyilatkozta a Figyelőnek a szövetség elnöke annak kapcsán, hogy ötéves rekordot értek el az első fél évben a finanszírozási összeget tekintve. Nyikos Katalin úgy látja: az egyszerű konstrukciók mellett tovább szélesedik a termékpaletta.
Arra számítanak, hogy a vissza nem térítendő uniós források kiapadása után a bérleti konstrukciók egyre nagyobb szerepet kapnak. Az elnök szerint az biztos, hogy a trendfordulóra már most fel kell készülnie a lízingszakmának, új ismereteket szükséges szerezni.

A SZÁMOK MÖGÖTT 
Nézzük az eredményeket. A finanszírozott összeg ezúttal 279 milliárd forintra nőtt, ami csúcsteljesítmény, hiszen 2013 óta az első hat hónapban 161–235 milliárd között mozgott ez a szám.
Míg 2015-nek ebben az időszakában éves szinten 30, 2016-ban közel 13, az idén pedig 19 százalékkal emelkedett a finanszírozott összeg.
Arra a kérdésünkre, hogy ez minek köszönhető, az elnök szerint a fokozatos és jelentős növekedés ágazatonként különböző okokra vezethető vissza: a lakossági oldalon a pénzügyi válság és a devizahiteles konstrukciók lezárulása után a gazdasági bővüléssel együtt erősödött a fogyasztás, miután évekig visszafogott volt a vásárlás. Persze jelenleg is óvatos a növekedés, ám a személygépkocsi-beszerzések mind a lakossági, mind a vállalati területen lassan, de biztosan elindultak.
A lakosok részéről jobban nőtt az igény a használt gépjárművek, mint az új autók iránt. A vállalati beszerzéseket az áfakímélő, úgynevezett nyílt végű pénzügyi lízing, valamint a teljes körű üzemeltetési csomagot is kínáló gépjármű-bérbeadás és a flottakezelési szolgáltatás terjedése támogatta, ezek döntően új kocsikra vonatkoztak. Az új kishaszongépjárművek értékesítése terén némi visszaesés mutatkozik az elmúlt egy évet tekintve.
FŐSZEREPBEN A JÁRMŰPIAC 
A nehézgépkocsik esetében Magyarország geográfiai helyzete és a nemzetközi árucserébe való intenzív kapcsolódása miatt a fuvarozás kiemelt jelentőségű ágazattá fejlődött: a gazdasági bővülésnek európai szinten is jelentős hányadát nálunk szintén a nemzetközi cégek adják. Ahogy Nyikos Katalin fogalmazott, a végtermék és az alapanyag korszerű – az előírásoknak megfelelő – eszközökkel történő szállítása alapvetően fontos. A szállítmányozói ágazat folyamatosan bővül. A gazdaság erősödésénél nagyobb arányban nő a járművek és a logisztika területén történő beruházások mértéke. A lízing tehát itt főszerepet kapott, sok fuvarozó vállalat lízingel például kamiont.
Ha már a járműpiacról esik szó, a Figyelő arra is kíváncsi volt, hogy miért ez a fő hajtóerő. Az elnök szerint ez az ágazat mindig is a legjelentősebb területe volt a lízingfinanszírozásnak.
Egyszerű, standard termékekről van szó, és a kereskedőkkel több éve kialakított jó kapcsolatoknak köszönhetően a hatékonysággal sincs probléma. Annak ellenére, hogy a pénzügyi válság ezt a területet sújtotta leginkább. A sokáig elhalasztott beruházások elindulása, az élénkülő lakossági fogyasztás és a nehézgépjármű-piac nemzetközi gazdasági növekedéssel alátámasztott folyamatos bővülése a járműszektort újra zászlóshajóvá tette. A személyautók esetén egyre inkább észlelhető a használói tudatosság és a tervezhetőség iránti igény, amely elsősorban a vállalati ügyfeleknél elkezdte lerövidíteni a gépjárműtartási időszakot a korábbi évekhez képest. A céges autó az egyik legkedvezőbb juttatási eszköz, ezért a javuló gazdálkodási számokat produkáló vállalatok nagyobb arányban döntenek ezen konstrukció mellett. A kis és közepes cégek (kkv-k), valamint a nagyvállalatok fejlődésével, gazdálkodási forgalmának növekedésével arányosan a gépjárművek futásteljesítménye is nő, így a korábbi alacsonyabb kilométerfutások miatt egyébként elhalasztott cserékkel együtt ez is kedvező hatást gyakorolt a gépjárműlízing bővülésére az elmúlt időszakban.
BERUHÁZÁSI KEDV 
A gazdaságélénkítési eszközök, mint például a Magyar Nemzeti Bank Növekedési hitelprogramja (NHP), szintén erősítették a beruházási kedvet. A termelőeszközök esetében egyre bővült a rugalmas és egyszerű, eszközalapú finanszírozás igénybevétele.
Az elnök kiemelte: az egyszerű, átlátható konstrukciók, akár üzemórára lebontható költségek miatt a lízing népszerűsége egyértelműen nőtt. A beruházások jelentős hányada az uniós pályázatokhoz kötődött. Több lízingágazatban (például mezőgazdasági, építőgép) az NHP egyértelműen fellendítette a keresletet, míg az autóipari beszállítók befektetéseinél az Eximbank forrásai segítették a kedvező finanszírozást. Az alacsony kamatkörnyezet – mind forintban, mind euróban – és az elérhető fix kamatozású források a beruházók számára kiszámíthatóbbá tették a jövőbeli pénzügyi terhet és az üzleti tervezést.
Az építőgépek területén a korábbi jelentős visszaesés és a többévi pangás után végre elindult a fejlődés.
Véget ért a jegybank Növekedési hitelprogramja, ennek ellenére a szövetség nem vár jelentős visszaesést. Nyikos szerint időközben a kamatszint annyira lecsökkent, hogy nagyon gyakran az NHP szintjénél is kedvezőbb kamatozású konstrukciókkal versenyeznek a szereplők. Néhány szektorban a kereslet dinamikájának a mérséklődése figyelhető meg, így itt a jövőben várható zsugorodás nem feltétlen a kamatszint függvénye. Más ágazatokban inkább az uniós pályázatok kifutása mérsékelheti a beruházási kedvet, bár az ipari termelőeszközöknél elsősorban eurós finanszírozást keresnek az ügyfelek.
JÓT TESZ A VERSENGÉS 
Jelentős árverseny alakult ki a piacon, így az elérhető kamatok részben ennek, részben az alacsony kamatkörnyezetnek köszönhetően egyértelműen csökkennek. Ez természetesen jó hír a fogyasztóknak és az ügyfeleknek – de a lízingcégek ettől szenvednek. A nyereség egy bővülő piacon a növeléssel fenntartható, de középtávon szükség van a hatékonysági tartalékok mozgósítására és a költségek fegyelmezett menedzselésére is – véli az elnök. „Természetesen nem csak a szakma belső versengéséről van szó, erős kihívást jelentenek a banki finanszírozások. Ezenkívül a lízingcégek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a szolgáltatási színvonalra, amely a kamatverseny mellett előnyt jelenthet az ügyfelek számára akár direktben, akár az eszközt értékesítő, szállító partnereken keresztül” – ismertette Nyikos Katalin a rekordokat, a kihívásokat, de az újabb feladatokat is. 

KISLEXIKON 
Olyan ügyletfajta, ahol két szereplő, a lízingbe adó és a lízingbe vevő meghatározott időre köt egymással szerződést egy vagy több lízingtárgy használatára. Előbbi vállalja, hogy a tárgyat megvásárolja, és utóbbi részére átengedi annak használati jogát. Cserébe a lízingbe vevő köteles díjat fizetni, amely a vételár kamatokkal növelt értékének adott naptári időszakra eső része. A szerződés lejártakor a lízingtárgy automatikusan vagy maradványérték megfizetése ellenében a lízingbe vevő tulajdonába kerülhet, attól függően, hogyan állapodtak meg a szerződés megkötésekor. A lízing jellemzően több kiegészítő szolgáltatást is magában foglalhat, például biztosítási vagy vámügyintézést, szállítást.

FIGYELŐ - 2017. 08. 10.

2017. augusztus 22. kedd, 11:07

«« Vissza