Magyar Lízingszövetség

Eseménynaptár




Hírek

Lízing évkönyvek

A Lízingszövetség minden évben kiadja a lízingpiacról és a piaci szereplőkről szóló összefoglalóját, a Lízingévkönyvet.

Lízingévkönyv 2011

Lízingévkönyv 2010

Lízingévkönyv 2009

Lízingévkönyv 2008

Lízingévkönyv 2004

Lízingévkönyv 2002

Lízingévkönyv 2001

2011. október 07. péntek, 22:20

Ingatlan finanszírozás 2007

Ingatlan finanszírozás

A 2007-es év a kis és középvállalati projektek finanszírozásának éve volt az ingatlanlízing területén. A teljes szegmens (a lakáslízing kihelyezések nélkül) közel 30%-kal növekedett ebben az időszakban, ezzel 140 Mrd Ft-ot elérve. A megvalósult projektek 70%-a kis és középvállalatok ingatlan-beruházásait támogatta.

Lakásfinanszírozás

A lakossági hitelállomány mintegy felét kitevő lakáshitelek 2007-ben 17,1%-kal növekedtek, ami az elmúlt hat év legalacsonyabb dinamikája. A lakáshitelek 2001-ben a háztartási hitelek alig egyharmadát tették ki, majd a kedvezményes hitelezés mellett 2003-ban több mint kétharmadra futottak fel, azóta azonban csökkent a részarányuk, s jelenleg 54,7%-ot tesz ki. Az egyéni vállalkozók amúgy is csekély 6%-os részaránya 2007-ben 2% alá süllyedt.

2007. december 31. hétfő, 21:56

Gép-berendezés 2007

Magyarországon 2007-ben a nem ingatlanra fordított beruházások mértéke nem változott az előző évhez képest. A megvalósult beruházások több, mint 30%-át finanszírozták lízingcégek, ennek közel harmada volt a gépbeszerzés. 2006-hoz képest 23%-kal, 172 Mrd Ft-ra nőtt a finanszírozott összeg, amellyel a lízingcégek mintegy 15.300 db, összesen közel 230 Mrd Ft értékű gépet és  berendezés beszerzését támogatták.

Ennek a szegmensnek a teljesítményét jelentősen befolyásolják az EU támogatások, amelyek 2007-ben hátrányosan különböztették meg a lízinget más finanszírozási formákkal szemben, így a lízingcégek is a szerződések közel 40%-át kötötték hitel formájában.

Az egyes alszegmenseken belül az egyéb gépekre kihelyezett összeg növekedett a legnagyobb, 36%-os mértékben, így a teljes gép finanszírozásból közel 44%-os részesedést elérve. A mezőgazdasági gépek 33, az építőipari gépek 15, az IT és irodai gépek pedig 8%-os arányt képviseltek a 2007-es kihelyezésekből, és a beszerzett eszközök közel 90%-a volt új ebben az időszakban.

Az építőipari termelés 15%-os visszaesésével korrelált az építőipari szegmensre fordított beruházások mértéke is, a finanszírozott volumen nem változott 2006-hoz képest, viszont csökkent az egy gépre jutó finanszírozott összeg, míg a mezőgazdasági beruházásokat jelentősen késleltette, hogy 2007-ben csak késve kerültek meghirdetésre az UMVP keretében az EU társfinanszírozott támogatások.

A gép-berendezés finanszírozás aránya a magyar lízingpiacon belül jelenleg 14%, szemben az EU tagországok 30%-ot meghaladó adataival, így ebben a szegmensben a következő néhány évben is az átlagot meghaladó növekedésre számítunk.

 

2007. december 31. hétfő, 21:41

Haszonjármű finanszírozás 2007

2007-ben az EU régi tagállamainak tehergépjármű értékesítése stagnált, ezzel szemben az új tagországokban közel 25%-kal nőttek az eladások. Magyarországon az új 3,5 tonnás, és annál nagyobb teherbírású haszonjárművek értékesítése 2007-ben 13%-kal nőtt, ezen belül az 5 tonna alatti, valamint a 15 tonna közötti szegmens bővült jelentősen, míg az új buszok értékesítése közel 30%-kal esett vissza.

Az EU előrejelzései szerint az EU-n belüli szállítási piac a legdinamikusabban fejlődő ágazat, a várható növekedés 67 % az eddigi 46 % növekedés (tonna/km) helyett, az új tagországok között pedig 85 % a várható növekedés.

Ezen kedvező környezetben a truck finanszírozás 2007-ben a korábbi éveket meghaladóan 16,5%-kal nőtt, így az éves kihelyezés elérte a 170 Mrd Ft-ot. A teljes lízingpiac hasonló mértékben bővült, így a tehergépjárművek részesedése továbbra is 14%.

A finanszírozott eszközök értéke 8%-kal nőtt, megközelítette a 220 Mrd Ft-t, míg a finanszírozással értékesített tehergépjárművek száma kis mértékben, mintegy 4%-kal csökkent, így 2007-ben a Szövetség tagjai 15.600 szerződést kötöttek ebben a szegmensben. A számok jól mutatják azt a tendenciát, hogy a finanszírozott eszköz volumen csökken, az átlag kihelyezések nőnek.

A szerződések közel 90%-a pénzügyi lízing, 7%-a operatív lízing és 3%-a hitel formájában valósult meg. A finanszírozással értékesített eszközök 65%-a új, 35%-a használt volt ebben az időszakban, más felosztás szerint pedig 8%-uk busz, 92%-uk pedig tehergépjármű.

A Szövetség által 2007 novemberében rendezett kerekasztal beszélgetésen elhangzottak alapján a piaci szereplők a fuvarozási piac bővülése ellenére sem várnak 2008-ban nagyobb eladás növekedést, mivel a gyártási kapacitások, és az országkvóták miatt egyes alszegmensekben komoly hiány alakult ki mind az új, mind a használt tehergépjárművek területén.

 

2007. december 31. hétfő, 21:40

Flotta finanszírozás 2007

A lakossági gépjármű finanszírozással szemben a komplex szolgáltatást kínáló flotta finanszírozó cégek ebben az évben is dinamikusan, 15%-kal növelték kihelyezéseiket. Ez éves szinten 61 Mrd Ft új finanszírozást jelentett, amely szinte kizárólag (96%-ban) új gépjárművek beszerzését tette lehetővé, több mint kétharmadában operatív lízing, 28%-ban pénzügyi lízing formájában.

Magyarországon a nyugat-európai átlagtól (országonként eltérő, de általában 30% - 60%-os arány) jelentősen elmarad a vállalatok flottafinanszírozás formájában megvalósuló gépjármű üzemeltetésének aránya (Magyarországon: 5% - 6%). Az operatív lízing elterjedését 2007-ben még (mind az új autók beszerzésére, mind a közvetített szerviz és egyéb kényelmi flotta szolgáltatások ÁFA tartalmának visszaigénylésére vonatkozó) ÁFA és iparűzési adó szabályozás kedvezőtlen volta is hátráltatta. A Lízingszövetség érdekképviseleti munkája következtében az ÁFA törvény 2008. január 1-jei, az üzleti célra használt gépjárművek beszerzési árának ÁFA tartalmának visszaigénylését lehetővé tevő, valamint a havi díjakba beépített szerviz és egyéb kényelmi szolgáltatások közvetített szolgáltatásokként való elismerése révén azok ÁFA tartalmának visszaigénylését lehetővé tevő változással jelentős (a Szövetség tagjai által 25-30%-osra becsült) piacbővülésre számítunk.

Magyarországon az operatív lízing konstrukció igénybevétele eddig főként a hazánkban leányvállalatot indító külföldi tulajdonú társaságok jóvoltából növekedett, de az új törvényi szabályozás következtében a feltörekvő hazai kkv szektorban és a kormányzati / önkormányzati / állami / költségvetési szektorban is elmozdulás várható ebbe az irányba.

2007. december 31. hétfő, 21:24

2007

A lízingcégek által finanszírozott volumen a 2007-es évben meghaladta az 1,220 Mrd Ft-ot. A finanszírozott eszközök értéke ugyanezen időszak alatt 1,620 Mrd Ft, ami 21%-kal magasabb, mint a 2006-os év végi érték, tehát általános tendenciaként értelmezhető az önerő mértékének enyhe növekedése.

Ebben az évben tovább folytatódott a gépjármű, és ezzel a lakossági ügyfelek finanszírozása részarányának csökkenése, miközben az ingatlanlízing 50%-ot meghaladó mértékben bővült. A Szövetség tagjai 2007-ben több, mint 500 Mrd Ft-tal segítették a kis és középvállalatok beruházásainak megvalósulását.

Összességében a piacot minden szegmensben a tovább erősödő verseny, a csökkenő kamatrések és az ügyfelek számára nehezebb gazdasági körülmények jellemezték.

2008. január 01. kedd, 13:57

Autó finanszírozás 2007

Az új személygépjármű és a 3,5 tonna alatti kishaszonjármű értékesítési piac a 2007-es évben 4,5%-kal esett vissza. Az év második felében megfordult a csökkenő tendencia, és a piaci szereplők már az előző évet meghaladó értékesítési adatokról számoltak be.

Legjelentősebben, közel 20%-kal a mini és kisautó szegmens csökkent, miközben a sport és terepjáró kategóriában 40%-os növekedést tapasztalhattunk. A legnagyobb mértékben a Dacia, Renault, Hyundai, és Citroen márkák értékesítése esett vissza, míg a Kia, Mercedes és Honda 20%-ot meghaladó mértékben növelték eladásaikat. A márkák rangsorában a Volkswagen megelőzte a Skodát, a Chevrolet és a Renault pedig a Peugeot-t.

2007. december 31. hétfő, 11:40