Magyar Lízingszövetség

Eseménynaptár




2006 teljes év

A lízingcégek által finanszírozott volumen a 2006-os évben haladta meg az 1,000 Mrd Ft-ot, éves szinten a teljes piac 1,050 Mrd Ft-os kihelyezést jelentett. A finanszírozott eszközök értéke ugyanezen időszak alatt 1,330 Mrd Ft, ami már csak 2%-kal magasabb, mint a 2005-ös év végi érték, tehát általános tendenciaként értelmezhető az önerő mértékének csökkenése - az ÁFA kulcs csökkenését is figyelembe véve.

A 2005-ös és 2006-os negyedik negyedévet összehasonlítva - hosszú évek óta először - mintegy 6%-kal csökkent a finanszírozott volumen, aminek oka az autófinanszírozás jelentős, a negyedik negyedévekre vonatkozó 11%-kos visszaesése.

Az előző évhez képest a Lombard Lízing és a Budapest Lízing csoport 1-1 helyezést lépett előre, így a CIB Lízing és a Merkantil Bank utáni harmadik és negyedik helyet szerezte meg, míg az Erste csoport a harmadik helyről az ötödik helyre került. A CIB – elsősorban ingatlanlízing piaci aktivitásának köszönhetően – tovább növelte előnyét a mindenkori második helyezettel szemben.

Gépjármű finanszírozás

A személy és kishaszon gépjárművek finanszírozása – ahogy azt a Szövetség szakemberei már korábbi nyilatkozataikban jelezték – 2006-ban hosszú évek után először visszaesett. Az egész évet tekintve a csökkenés 2,5%-os, de a negyedik negyedévek összehasonlításakor már jelentős, meghaladja a 11%-ot.

A csökkenés alacsonyabb mértékű, mint az új autó értékesítés 6%-os visszaesése, az ok elsősorban a kezdőrészlet arányának további csökkenésében, így az egy autóra eső finanszírozott összeg emelkedésében keresendő.

Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a finanszírozási szerződések száma az egy évvel ezelőtti értékhez képest 11%-kal, 266.000 darabra csökkent.

A gépjármű finanszírozás részaránya a teljes lízingpiacból – folytatva a már 2004-ben elindult tendenciát – tovább, 62%-ra csökkent, ami éves szinten a 2005-ös adatnál 6%-kal, a 2004-esnél 11%-kal alacsonyabb

Flotta finanszírozás

A céges autóparkok évi 3%-os átlagos bővülése várható az előrejelzések szerint Kelet- Európában, a 2005-2010-es időszakban. A kelet-európai operatív lízing legdinamikusabb növekedése Lengyelországban, valamint szorosan az utána következő, a legfejlettebb piacnak számító Csehországban várható. A küszöbön álló gazdasági növekedés és az adózás területén remélt törvényhozási változások fényében növekvő arányban jelenhetnek meg operatív lízingszerződések Szlovákiában és Magyarországon, miközben Horvátország ezt az ágazatot egy igen alacsony bázisról fejleszti.

A céges autók piacán belül emelkedett a kis és közepes méretű autók aránya a 2004. januári regisztrációs adó bevezetése következtében. A lengyel példa szerint, az EU csatlakozást követően az ország operatív lízing piacának természetes növekedését segítette a Nyugat-Európából származó, közel 800.000 importált használtautó beáramlása, aminek következtében a maradványértékre gyakorolt hatás a bérlést vonzóbbá tette a tulajdonlással szemben. Ezzel ellentétben Magyarországon a használt autó import korlátozott maradt a magas regisztrációs adó korai bevezetése és a fokozott környezetvédelmi várakozások következtében (pl. csak EURO 3 és legutóbb EURO 4 kategóriás motorok engedélyezettek), amely a maradványértéket relatív magasan tartotta, ezáltal az operatív lízinget nem tette kedvezőbbé a közvetlen tulajdonlással szemben.

A pénzügyi lízing és a közvetlen vásárlás tehát még mindig a legelterjedtebb finanszírozási módszernek számít a céges autók beszerzése terén Kelet-Európában, de az operatív lízing is növeli piaci részesedését a régióban.

Magyarországon az operatív lízing konstrukció igénybevétele főként a hazánkban leányvállalalatot indító külföldi tulajdonú társaságok jóvoltából növekszik, de a hazai kkv szektorban is tapasztalható elmozdulás ebbe az irányba.

A pénzügyi és operatív lízing közötti harcban az utóbbi lehetőségei még mindig korlátozottak. Az operatív lízing a jelenlegi ÁFA elszámolási szabályok, illetve az iparűzési adó hatásai miatt olyan többletkihívásokkal néz szembe, amelyek miatt Lengyelországgal, Szlovákiával és Csehországgal összehasonlítva Magyarországon a legnagyobb a pénzügyi lízing piac részarány a négy ország közül. Korábbi ambiciózus előrejelzések 2010-re, melyekben az adózási törvények megváltoztatása miatt az operatív lízing arányának duplázódása szerepel, a kormány új megszorító intézkedéseinek a hatására jelenleg már nem tűnnek reálisnak. A már régóta várakozással övezett piaci szegmens, a közszféra viszont az operatív lízing és tevékenység-kihelyezés irányába történő további nyitással reagált az elmúlt évek megszorító államháztartási intézkedéseire.

Magyarországon az operatív lízing terén becslések szerint kb. 30.000-re rúg a kihelyezett céges autók piaci nagysága, ami az országban lévő összes céges autó 5-6 %-os részarányát mutatja.

A magyarországi cégautó-finanszírozás piacát túlnyomórészt nagy bankok és gyártói hátterű társaságok uralják, amelyek már jelentős piaci részarányuk (63%) további bővülésére számíthatnak, amint a belföldi társaságok is növelik érdeklődésüket a hozzáadott értékű szolgáltatások iránt.

Haszonjármű finanszírozás

A haszonjármű finanszírozás éves szinten 8,5%-kal növekedett, szemben a 2005-ös 10%-os növekedéssel. A negyedik negyedéveket összehasonlítva 2006-ban 20%-kal alacsonyabb volt a finanszírozás összege, mint 2005-ben, ennek oka a környezetvédelmi norma előírások változása miatt 2006 harmadik negyedévére előrehozott vásárlásokban keresendő.

A haszonjármű finanszírozás aránya a teljes lízingpiac 14%-a, ez az arány évek óta változatlan.

2006 októberétől az adatgyűjtés kiterjed a szegmensen belül a buszok és egyéb haszonjárművek, valamint az új és használt eszközök arányára is. Az adatszolgáltatásban résztvevő vállalatok 11%-ban finanszíroztak buszokat, és 89% egyéb haszonjárműveket, az új és használt eszközök aránya a buszokon belül 78% és 22%, a haszonjárműveken belül pedig 65% és 35%.

Gép-berendezés finanszírozás

A gép-berendezés és IT eszközlízing üzletág növekedése lassult, 2006-ban az újonnan kötött szerződések finanszírozott értékének változása 19% volt, az egy évvel korábbi 44%-hoz képest.

Abszolút értékben a lízingcégek majdnem 140Mrd Ft értékben finanszíroztak gépeket, berendezéseket és IT eszközöket.

A Szövetség statisztikai rendszerének fejlesztésének köszönhetően már a gép-berendezés üzletág összetételéről is tud adatot szolgáltatni, a 2006-os évben a kihelyezés 31%-a történt a mezőgazdasági, 18%-a az építőipari gépek területén, 9 százalék elektronikai berendezésekbe, míg a többi gép, berendezés részaránya 42%-os volt.

Az üzletág 2007-es eredményeit és egyben a KKV szektor jövőbeni sikerességét a Szövetség várakozásai szerint nagymértékben befolyásolja majd, hogy az Európai Uniós Strukturális Alapok támogatásainak igénybevételekor újra egyenlő elbírálásban részesül-e a lízing a többi finanszírozási formával. (A 2004-2006-os időszakban a lízing 2 éves, atipikus időkorlátba volt szorítva a támogatások esetén) Az ezzel kapcsolatos lobbytevékenység sikere esetén ebben a szegmensben akár 30-40%-os növekedés is várható.

Ingatlan finanszírozás

A 2006-os év az ingatlanlízing előretörésének éve volt, egy év alatt 70%-kal növekedett a finanszírozás összege, és így meghaladta a 110 Mrd Ft-ot. Ezzel a szektor részesedése a teljes piacból 11%, amely már megközelíti a Leaseurope tagszövetségek jelenleg 14%-os átlagértékét.

A szövetség tagvállalatai továbbra is bizakodóak, és 2007-ben az ingatlanlízing részarányának további növekedésére számítanak, különös tekintettel arra, hogy a lakáslízing termék 2006-ban még csak a kihelyezések töredékét jelentette.

Hajó, vasút. repülőgép

2006 érdekessége, hogy néhány nagyobb üzletkötésnek köszönhetően több mint háromszorosára nőtt ebben a szegmensben a kihelyezés. A terület részesedése a teljes lízingpiacból azonban még így sem éri el a 0,5%-ot. 

2009. október 17. szombat, 13:59

«« Vissza